I Sverige finns åtta olika tillverkare av rotortiltar för grävmaskiner, i Norge en, i övriga världen inte en enda! Villigheten hos svenskar att testa och betala för nya tekniska lösningar gör oss ensamma i världen att ta fram tekniska lösningar för stora entreprenadmaskiner.
Engcon AB utanför Strömsund i Jämtland är en av de två största tillverkarna. Omsättningen de senaste åren har ökat rejält, från 27 miljoner kronor 1999 till 67 miljoner 2001. Nästa år förväntas omsättningen öka till drygt 90 miljoner kronor.
En rotortilt kan beskrivas som en handled till en grävskopa. Den kan ha upp till fyra olika funktioner och vridas både runt sin egen axel och vinklas uppåt och nedåt. Den största vinsten med en rotatortilt är att grävmaskinen, eller entreprenadmaskinen, kan ställas på ett ställe och sedan utföra en mängd olika arbeten med stor räckvidd.
En vanlig maskin skulle för att kunna utföra samma arbeten tvingas bli flyttad flera gånger för att komma åt. Med en rotortilt kan maskinen till exempel gräva vinkelrätt mot grävskopsarmen.
System med rotortiltar utvecklades i Sverige redan på 1980-talet. På den tiden betalade till exempel Vägverket extra timpenning till entreprenadföretag som hade sådana på sina maskiner eftersom arbetet utfördes mer effektivt. Idag utgår ingen extra ersättning eftersom det anses som standardutrustning.
Internationellt sett anses rotortiltar vara för dyra. Det är, enligt Stig Engström, mycket attityderna hos användarna i till exempel Tyskland som först måste bearbetas innan marknaden där kan öppnas.
Engcon grundades 1990 av bröderna Stig och Ulf Engström. Stig Engström är huvudägare och har hela tiden varit företagets vd. Han hade 1990 just slutat en anställning på Noreco AB i Umeå där en typ av rotortiltar tillverkades. Han tyckte att den produkten kunde utvecklas ytterligare och ville pröva sina egna vingar. Först försökte han utveckla ett helt nytt koncept, det tog två år för honom att inse att det spåret ledde fel.
Istället återgick han till den lösning de haft på Noreco och eftersom det företaget gått i konkurs fanns det 1992 ingen konkurrent om produkten. Istället vidareutvecklade Stig Engström rotortilten och hittade på egna lösningar för att bland annat förenkla tillverkningen.
Under den tiden kämpade han, som så många andra entreprenörer och småföretagare, för att hitta pengar till utveckling av produkten. Han fick 1993 ett lån från bland annat Utvecklingsfonden och Norrlandsfonden och under året därefter kom verksamheten sakta men säkert igång.
Stig Engström måste då börja ställa om sig från att ha varit innovatör och teknisk problemlösare till att börja fungera som företagsledare, en övergång som inte alltid är helt lätt. I den processen har han haft stor hjälp av sin reservofficersutbildning.
- När man står inför ett kompani som inte fått mat på över tio timmar för att trossen har kört fast i snön så blir man både kreativ och lär sig konflikthantering!
Ute på fabriken är produktionen ordnad i två produktionslinjer. Men, istället för att de olika delarna fraktas från lagerhyllorna till olika monteringsstationer så flyttar sig montören och monteringsställningen istället längs med lagerhyllorna! Engcon har själva utvecklat en "lägesställare" som i sig själv kan vridas och tiltas åt olika håll. I den sätts först den gula rotator-stommen fast och sedan kör montören runt med den och monterar på del efter del.
På Engcon sker själva monteringen, underleverantörer sköter det mesta av tillverkningen, utom när det gäller enstyckstillverkning. Då tillverkar Engcon själva i den nyligen inköpta Markussons Mekaniska verkstad. Fem svetsmaskiner står i rad i ena änden av lokalen och svetslopporna står som spön i backen. Det är stora delar som tillverkas, ingenting för finmekanik! Den största rotortilten väger 1 100 kilo och passar till en grävmaskin på 32 ton!
Vid sidan av själva rotortilten tillverkar företaget även det snabbfäste som krävs för att systemet ska fungera. Det fästet är den mest problematiska delen eftersom det är den som måste anpassas till olika märken av grävmaskiner och det finns många ute på marknaden.
Läget i norra Sverige, långt ifrån de flesta kunderna och ännu längre från en hägrande internationell marknad bekymrar inte Stig Engström.
- I dessa tider med datorer och andra hjälpmedel spelar läget mindre roll. Utländska besökare som kanske funderar lite över resans längd brukar lockas med en orörd natur, renar, älgar och andra sevärdheter, berättar han småleende.
På senare tid har tillverkare, som Caterpillar, börjat intressera sig för att montera på rotortiltar redan från start. Detta är något som Stig Engström inte ser bara positivt på.
- Att vara en slavisk underleverantör till en stor kund är inte alltid en drömsituation, man förlorar lätt kontrollen över sin produkt.