INDUSTRI
Electrolux planerar att sälja stora verksamheter – ska prioritera
Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushållsapparater, planerar att banta verksamheten kraftigt.
Henrik Montgomery/TT
Ett gigantiskt varsel i våras räckte inte. Nu öppnar vitvarutillverkaren Electrolux för att sälja tillgångar till ett värde av 10 miljarder kronor.
Tuffare val väntar för Electrolux, meddelar vitvarutillverkarens vd Jonas Samuelsson i samband med kvartalsrapporten för årets andra kvartal.
Samtidigt som kvartalssiffror om en förlust före skatt på 630 miljoner kronor presenterades, avslöjade bolaget planer på att sälja tillgångar till ett värde av 10 miljarder kronor.
En del av bolaget som nu ryker är den italienska vitvarutillverkaren Zanussi. Dessutom säljer Electrolux av verksamhet i Sydafrika och Egypten, trots att försäljningen där enligt Jonas Samuelsson flyter på bra
– Det är en vässning av vår verksamhet. Vi säljer för att skifta fokus, och säljer det som inte passar i vår strategi, säger han till TT.
En strategi, som i praktiken handlar om att gå ifrån produkter som varmvattenberedare till smartare produkter, som hushållsapparater som kan styras digitalt via appar.
FAKTA
Electrolux säljer fem procent
Electrolux är tillverkare av vitvaror och hushållsapparater med egen verksamhet i över 60 länder och omkring 52 000 anställda. Bolaget har en bred portfölj produkter som inbegriper kylskåp diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, ugnar och dammsugare.
Electrolux gjorde en förlust före skatt på 630 miljoner kronor för andra kvartalet, jämfört med vinsten på 265 miljoner kronor samma period i fjol.
Intäkterna föll från 33,7 miljarder till 32,7 miljarder kronor. Svag efterfrågan med ett skifte mot lägre prissegment präglar marknaden, enligt ledningen.
Tillsammans har de varumärken som bolaget överväger att sälja en årlig omsättning på cirka 7,1 miljarder kronor eller omkring fem procent av koncernens intäkter.
Från att under många år ha förvärvat en mängd varumärken i ett brett spektrum, fokuserar Electrolux nu på områden där de ser säkrast efterfrågan framöver. Under de senaste tio åren har bolaget prioriterat de delar av sin verksamhet som ligger under exempelvis varumärket AEG, som står för en mer exklusiv del av bolagets produkter.
Rikta in sig på urban medelklass
Det breda förvärvet av varumärken som utmärkt bolagets historia är med den globalisering som skett inte rätt väg, menar Jonas Samuelsson.
– Nu handlar det om att rikta in sig på urbana områden där det finns en välbärgad medelklass, säger han.
Förlusten som kvartalsrapporten vittnar om förklarar han med en fortsatt svag efterfrågan för konsumenter, till stor del till följd av elpriser och inflation.
– Just nu är ekonomin inte i balans och det påverkar våra kunder. Det kommer att ta ett tag till, hur länge får vi se. Men det finns positiva signaler där, om att räntor och inflation vänder, säger Jonas Samuelsson.
I våras genomförde Electrolux ett gigantiskt varsel och sparpaket som innebar att 5 700 tjänster försvann. Nedskärningar som väntades minska bolagets kostnader med 4–5 miljarder kronor i år 2023 och 7 miljarder kronor för 2024.
TT: Du talar om "tuffare val när det gäller att dra ned kostnader". Handlar det om fler varsel?
– Det programmet fortskrider väl, och vi planerar uppnå våra besparingsmål. Detta handlar mer om vår strategi, där vi under färre varumärken kan fokusera på produkter i stor, global skala.