Hållbar industri
Dansstjärna sveper in på mässgolvet
Den snurrar runt som en ballerina, är stark som en tyngdlyftare och långarmad som den värsta storfiskare. Möt utmanaren från Frösön, en gaffeltruck proppfylld med nya lösningar.
"Kobent" kanske inte går att använda som beskrivning på något som rullar på fyra hjul. Annars är det vad som omedelbart slår en i utseendet hos Maxtruck 2T, en ny svensk eltruck som premiärvisas på Tekniska mässan. Hjulen sitter på sneda axlar och pekar ut i 45 graders vinkel.
Trucken ställs ut av Maxtruck på Frösön och finns ännu bara som prototyp.
De säregna hjulen är utvecklade av innovatören Max Segerljung. De gör det möjligt för trucken att direkt från stillastående köra i vilken riktning som helst. Eller rotera runt, antingen på ett och samma ställe eller samtidigt som den körs åt valfritt håll.
- Avsikten med att ha den här rörelseförmågan är att den behöver mycket mindre ytor, säger Conny Lindström, som utvecklat den nya trucken tillsammans med Max Segerljung.
- Det är många andra nyheter i den här trucken, till exempel bommens konstruktion. Den kan fungera som ett vanligt truckstativ, men man kan också använda möjligheten att skjuta ut bommen.
Trucken har även ett annorlunda hydraulsystem, med lägre tryck och mindre oljevolymer än vanligt.
Frågan är förstås hur stor marknaden är för den annorlunda nykomlingen.
- Ja, det är det vi får se, det är därför vi ställer ut på mässan, för att få reda på intresset, säger Conny Lindström.
- Jag vet att marknaden i Europa ett normalår är ungefär 30?000 truckar i den här klassen. Men då talar jag om konventionella truckar, den här är ett helt annat koncept. Den kan lasta av sexmetersbitar från ett bilflak och sedan köra in dem genom en smal verkstadsdörr. Det gör du inte med en vanlig gaffeltruck.
Lutande axel ger lättare styrning
Lyftkapacitet: max 2?000 kg.
Lyfthöjd: max 4?200 mm över golvnivå.
Räckvidd framför trucken: 2?500 mm.
Styrning på alla hjul via servomotorer. Hjulvinklarna kalkyleras av styrprocessorn.
Maxhjulet uppfanns för ungefär 25 år sedan av Max Segerljung. Vanliga styrande hjul vrids i sidled kring en vertikal axel och roterar runt en horisontell axel. Maxhjulet roterar kring en axel som är snedställd 45 grader. Tack vare den lutan-de axeln kommer hjulet att rotera även när färdriktningen ändras.
Det gör styrningen i stort sett friktionsfri. Hjulet har bland annat använts i lasthanteringsutrustning för flygindustrin.