Hållbar industri
Brakförlust för Kalashnikov
Kalashnikov, den ryska tillverkaren av handeldvapen, gick förra året med en förlust på 350 miljoner kronor.
Det meddelar företagets vd och hälftenägare Alexei Krivoruchko till nyhetstjänsten Ria Novosti.
Krivoruchko har förvärvat 49 procent av aktierna i den förra året bildade vapenkoncernen Kalashnikov , som uppstod ur bland annat tillverkaren Izhmash och flera andra tillverkare.
Enligt Krivoruchko måste arbetet nu effektiviseras i koncernen, där endast en fjärdedel av personalen är aktiv i produktionen.
Företaget har tagit kontakt med en amerikansk firma för att sälja upp till 200000 vapen på de amerikanska och kanadensiska marknaderna. Samtal förs även med flera indiska företag om att starta gemensamma företag för tillverkning av handeldvapen.
Enligt Rostec, den statsägda koncern som äger 51 procent av Kalashnikov, kan vapentillverkaren komma att anlita kampsportsstjärnan Steven Seagal för att göra reklam för Kalashnikovs vapen.
Planen är att göra Kalashnikov till en ledande leverantör av handeldvapen på världsmarknaden 2020.
Mikhail Kalashnikov, konstruktören som gett namn åt koncernen, avled den 23 december 2013 i en ålder av 94 år. Han gav tidigare under förra året uttryck för stolthet över att den nya vapenkoncernen tog hans namn, samtidigt som han i ett brev till ryska ortodoxa kyrkan oroade sig över att hans vapen orsakat så många människors död. Kyrkan patriark Kirill svarade dock konstruktören lugnande att vapnet är tänkt att försvara fosterlandet, och då ger kyrkan sitt stöd till konstruktören och militären som använder det.