Hållbar industri
Bantade verktygsfräsen i 3d-skrivare
Verktygsfräsen kunde göras 40 procent lättare när den tillverkades i 3d-skrivare. Nu ska den bantade snäckfräsen testas hos Volvo Powertrain i Köping.
Snäckfräsen som används för att tillverka kugghjul Hos Volvo väger 15 kilo och är tung att lyfta för verkstadspersonalen. Men genom flera hål, som utformats för att inte påverka funktionen, har vikten minskats till nio kilo - en minskning med 40 procent.
- Materialet som vi tagit bort behövs egentligen inte och har kunnat tas bort tack vare att vi tillverkar den i 3d-skrivare, säger Martin Nilsson, vd för Uppsalaföretaget VBN Components, som tillverkat snäckfräsen i ett forskningsprojekt som finansieras av Vinnova.
Efter härdning och ytbehandling ska den hålade snäckfräsen användas i produktionen hos Volvo Powertrain i Köping senare i vår.
Hålen är inte den enda finessen. Snäckfräsen är dessutom tillverkad i det nya material som VBN Components utvecklat speciellt för 3d-utskrifter och som gör de färdiga produkterna extra tåliga mot nötning.
Ny Teknik har tidigare rapporterat om att Volvo Contruction Equipment i Eskilstuna testat en snäckfräs, fast utan hål, i det nya materialet.
Genom att metallpulvret smälts lager för lager i 3d-skrivaren går det att använda ett mer höglegerat pulversnabbstål än vad som normalt används för att tillverka skärande verktyg.
- Vi har visat att den både klarar dubbel matning och har dubbel livslängd jämfört med ett verktyg som tillverkats på traditionellt sätt, säger Ulrik Beste, företagets teknikchef.
Under hösten tog VBN Components in nya pengar från bland annat Almi Invest och Professionell Ägarstyrning AB. Företaget har köpt in en egen metall-3d-skrivare för att kunna öka produktionen.
Utöver Volvo i Köping och Eskilstuna kommer fler fräsar gå i produktion även hos Volvo i Skövde.
VBN Components
Gör: Tåligare verktyg
Ort: Uppsala
Grundat: 2009
Anställda: 3
Omsättning 2014: cirka 2 mkr.
Ägare: Grundare, Almi Invest, PÄAB, affärsänglar