Hållbar industri

Audi A8 blir först med autonoma tekniken

Audi A8. Foto: Audi

Nu lanserar Audi autonom teknik i A8-modellen. AI traffic jam pilot kör bilen åt dig i långsam trafik – i upp till 60 km/h. Med systemet aktiverat kan du ta foten från gaspedalen och händerna från ratten.

Publicerad

Det är A8-modellen som får introducera Audis självkörande teknik. AI traffic jam pilot är världens första system för automatiserad körning på nivå 3 enligt SAE. Det innebär att tekniken kan ta över körningen i trafikköer och trögflytande motorvägstrafik i upp till 60 km/h.

Med systemet aktiverat kan du ta foten från gaspedalen och händerna från ratten. Föraren behöver inte övervaka bilen och vägen kontinuerligt – men måste fortfarande vara kapabel att ta över körningen när systemet uppmanar till det.

Detta säkerställs av en kamera. När traffic jam pilot är aktiverad analyserar den huvudets position och rörelse tillsammans med ögats blinkningar. Om ögonen förblir stängda under en längre period uppmanas föraren i flera steg att ta över styrningen.

Läs mer:

Det samma gäller om hastigheten överstiger 60 km/h eller trafiken börjar glesa ut. Om föraren ignorerar uppmaningen och påföljande varningar så bromsas bilen in tills den stannar helt i sin egen fil.

Audi A8 är världens första serieproduktionsbil som utvecklats specifikt för villkorad automatiserad körning i nivå 3 enligt SAE.. För att få använda AI traffic jam pilot krävs dock ett separat tillstånd för varje enskilt land, med vidföljande tester av tekniken. Därför kommer Audi introducera systemet i modellen stegvis, anpassat efter de juridiska förutsättningarna i varje land.

Tekniken bakom AI traffic jam pilot

* Tolv ultraljudssensorer i fronten, på sidorna och baktill.

* Fyra 360-graderskameror fram, bak och i ytterspeglarna.

* En frontkamera högst upp på vindrutan.

* Fyra radarsensorer med medellång räckvidd vid bilens hörn.

* En radar i fronten med lång räckvidd. * En laserskanner i fronten. * En kamera på instrumentpanelen som observerar föraren.

Information från laserskannern och alla andra system tolkas i den centrala förarassistanskontrollern zFAS, som skapar en detaljerad modell av omgivningen. Totalt sett har styrenheten mer kraft än alla system sammanräknat i föregående generation av A8. För att ytterligare öka säkerheten under automatiserad körning, har Audi säkerställt redundans – det vill säga ett back-up-system med ytterligare en datafusion i styrenheten för long-range radarn, där data från de andra sensorerna processas.