HYPERLOOP
Nu kör Kina fullskaliga hyperloop-tester – siktar på 1 000 km/h
Kinas hyperloop-projekt går framåt. På sikt hoppas man kunna nå hastigheter om minst 1 000 km/h.
South China Morning Post
En runda med tre hyperloop-tester har avslutats i Kina. Nu ska det 2 km långa vakuumröret förlängas till 60 km.
Vid nära vakuum kan man nå höga hastigheter,
men att anlägga de rör som hyperloop-poddarna ska färdas är mycket dyrt – och
ännu har inget system satts i trafik.
Men det finns ett uppenbart intresse för
konceptet. Ett exempel är Fluxjet.
Företaget har en egen lösning för framdrivningen, och de siktar på att deras
första linje i Kanada ska erbjuda hastigheter över 1 000 km/h.
Men nu kan Kina ha tagit en tätposition i
segmentet, för där har man avslutat en framgångsrik testrunda med ett
hyperloop-koncept. Detta under regi av CASIC (China Aerospace Science and
Industry Corporation), som tillhör den kinesiska rustningsindustrin. Det
rapporterar Interesting Engineering.
Totalt har tre körningar genomförts vid
landets testbana för maglevtåg i Datong i Shanxi-provinsen. För
hyperloop-testerna i full skala har man byggt ett 2 km långt rör, och planen är
att det ska förlängas till 60 km under de kommande åren.
Även om man i det senaste testet bara körde i
50 km/h så nådde man under hösten 130 km/h – och Kina förutspår att deras
hyperloop kommer att bli det snabbaste markbundna transportmedlet i världen – med
sikte på att minst nå topphastigheten 1 000 km/h.
Systemet är tänkt att transportera passagerare
såväl som gods, och Kina har visat att de kan hantera storskaliga projekt.
Landet har nu världens största nät för snabb järnväg, som sträcker sig 4 200
mil, och regeringens plan är att inom två år höja tågens hastighet till 400
km/h.