Fordon

X Shore lanserar elbåt i miljonklassen – ”Nu är priset inget hinder”

Foto: X-Shore

Svenska elbåtstillverkaren satsar mer på egen produktion i större volymer och lanserar den nya elbåten X Shore 1. Målet är att fler båtägare ska lockas att ta klivet från bensindriven fritidsbåt till en modern och tyst elbåt.

Publicerad

Ett hållbart båtliv. Det är svenska X Shores vision. Första steget togs när båten X Shore Eelex 8000 visades upp för lansering i september 2020. En 8 meter lång eldriven fritidsbåt med en karaktäristisk design med en prislapp på cirka 2,5 miljoner kronor.

Där emellan har det kommit prototyper, som Eelord.

Nu är det dags för nästa steg.

Båtmodell nummer två från X Shore som når marknaden har typisk X Shore-design men är mindre, lättare och inte lika dyr.

– Vi tycker att man på 500 meters avstånd ska kunna se att det är en X Shore-båt. Det ska vara rent, snyggt, minimalistiskt och skandinaviskt och det kan du se även på vår nya modell, säger Jenny Keisu, vd på X Shore till Ny Teknik.

”Elbåt i samma prisklass som en vanlig båt”

Den billigare båten är döpt till X Shore 1. Den är 6,5 meter lång (21 fot) och 2,23 meter bred. Till skillnad från Eelex 8000 (120 kWh) har X Shore 1 ett batteri på 63 kWh. Maxhastigheten är 30 knop men tar sig bäst fram runt 20 knop med en räckvidd på cirka 50 nautiska mil om man håller en hastighet på 5 till 8 knop. Prislappen är satt till 99 000 euro.

– Vi har kommit till ett läge att vi kan presentera en elbåt i samma prisklass som en vanlig traditionell båt. Det gör att priset för den som vill köpa en ny båt i det här segmentet inte är ett hinder för att byta till elbåt, säger Jenny Keisu.

Foto: X-Shore

Bland X Shore 1:s finesser märks bland annat öppen akterspegel med badbrygga, justerbar solbädd och stolar, ett soldäck täckt i kork. X Shore fortsätter även att utveckla sitt digitala system där båten ständigt är uppkopplad mot X Shores molnbaserade tjänst. Båten kan följas i realtid, låsas upp med en mobil eller med X Shores armbandsklocka.

– För att få folk att köpa en elbåt i stället för en traditionell båt behöver den vara minst lika snygg, minst lika bra i form av kundupplevelse. Här har vi det bra förspänt eftersom våra båtar är tysta, inte släpper ut något i form av avgaser och lukt. En mycket härligare upplevelse att åka våra båtar. De presterar lika bra som vanliga båtar med undantag att vi har mycket häftigare acceleration, säger Jenny Keisu.

Jenny Nord arbetar på X Shores nya fabrik i Nyköping. Foto: Elin Åberg

X Shore 1 tillverkas i den egna fabriken i Nyköping, en fabrik som Ny Tekniks reporter Tommy Harnesk besökte i somras.

– Vi har sålt mer båtar än vi har kunnat bygga. Så det har varit mycket fokus på fabriken för att få upp produktionen. Nu är fabriken så pass väl inkörd att vi kan plocka in tillverkningen av skroven och då har vi tagit bort den sista flaskhalsen för att få upp produktionskapaciteten ordentligt, säger Jenny Keisu.

Foto: X-Shore

Vad betyder det konkret?

– Att vi är redo att släppa den här lite mindre båten och att vi kan marknadsföra och sälja fler produkter. Vi går från en kapacitet på 40 båtar per år till ungefär 400 per år.

Vilka är det som köper era båtar i dag?

– Vi har kunder i Norden och Europa men även till viss mån i USA och Mellanöstern. Kunderna varierar från privatpersoner exempelvis techentreprenörer som sålt sitt bolag och är intresserade av miljön. Vi säljer också till städer och resorts men mycket till båtdelningsklubbar i olika länder. Så många kan få tillgång till X Shore via delningsekonomin.

Foto: X-Shore

Enligt Jenny Keisu har en elbåtsägare hyfsat bra tillgång till marina laddstationer.

– Har du en snabbladdare så laddar du vår nya båt på ungefär 50 minuter. Svenska marinor har i regel trefasuttag och då laddar du båten fullt på ungefär tre timmar. Fördelen i båtbranschen är att det finns el nästan överallt i alla marinor och bryggor. Snabbladdade byggs ut väldigt snabbt. Det går lite snabbare på västkusten än östkusten, avslutar Jenny Keisu.

X-Shore 1

Modeller: Open, top.

Längd: 6,5 meter (21 fot).

Bredd: 2,23 meter (7,3 fot)

Vikt: 1,7 – 1,77 ton.

Elmotor: 125 kW.

Batteri: 63 kWh.

Toppfart: 30 knop.

Marschfart: 20 knop.

Räckvidd: 50 nautiska mil.

Laddning: 20-80 procent 1,5 timmar (22 kW) / 4,6 timmar (7,3 kW) / snabbladdning 50 min (45

kW).

Pris: 99 000 euro.

Leverans: Andra kvartalet 2023.

Källa: Xshore