Fordon

Williams nya elbilschassi har teknik från Formel E

Foto: Williams

F1-rävarna på Williams kompletterar sin nya batterifabrik med ett skalbart chassi för elbilar. FW-EVX hämtar teknik från tävlingsbanorna – och kommer kunna anpassas till en rad olika karosstyper.

Publicerad

Willams Advanced Engineering bygger vidare på erfarenheterna från företagets Formel 1-stall. I dag kan man dessutom dra nytta av teamets kunskaper inom elektrifiering från tävlingsbanorna i Formel E. Nu ska Williams bygga en batterifabrik på brittisk mark. Där kommer man bland annat tillverka de batteripack som ska sitta i Aston Martins elbil RapidE. Men eftersom endast 155 exemplar av modellen är planerade krävdes ytterligare projekt för att hålla fabriken rullande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här