Fordon

Wayves ai-bil har lärt sig köra på 20 timmar

Foto: Wayve
Foto: Wayve

I fjol stack man ut hakan och sa att Uber och Waymo satsar på fel teknik. Nu påstår brittiska Wayve att deras ai-bil har lärt sig köra på bara 20 timmar. 

Publicerad

När det kommer till att förverkliga den självkörande bilen har de stora drakarna satsat på datamängd och antal körda mil. Waymos autonoma flotta hade i fjol kört mer än tio miljoner miles, motsvarande 1,6 miljoner mil och för varje dag som går ökas detta på.

Men om man får tro brittiska Wayve, är det helt fel väg att gå. Istället för strikta regler, miljontals testtimmar och handbyggda system – så är lösningen maskininlärning.– Självkörade fordon är ett extremt svårt problem att lösa. Folk har arbetat på det i över ett årtionde men ännu så länge har vi inte sett någon kommersiell produkt, säger företagets vd, Amar Shah, i ett videoinlägg på företagets blogg.

Wayve menar att de tiotals miljarder som Waymo har plöjt ner är overkill – och att det inte löser det grundläggande problemet. Att kunna köra överallt utan tidigare kunskap om sitt närområde. Redan i fjol ifrågasatte Amar Shah utvecklingen och menade att Waymo och Google satsat på ett tekniskt felaktigt spår.

– Istället för att handbygga vår lösning med hårda regelbaserade system, så siktar vi på att bygga in datadriven maskininlärning i varje lager som lär sig av erfarenhet istället för att ges simpla if-satser. Vårt inlärningsbaserade system kommer att vara säkrare i okända situationer än regelbaserade system som kommer att bete sig oförutsägbart i situationer de inte har upplevt tidigare, sade han då.

Så långt har Wayve kommit

I en ny uppdatering visar Wayve upp hur långt de har kommit, och i en video får vi följa med på färd. Den stora skillnaden här är alltså att företaget inte har programmerat bilen för några trafikregler eller andra begränsningar – utan istället lär sig bilen köra av sin förare. Varje gång föraren behöver göra ett ingrepp, så är det en lektion på vägen mot full autonomi.

Till sin hjälp har bilen även ett gps-system, en kartapp som körs via en mobil och genom trial-and-error har den lärt sig att följa den.

– Vi behöver inte HD 3d-kartor vi behöver inte miljarder timmar av kördata. Vi kan lära oss att hålla filen från början med endast tio minuters träning, säger Alex Kendall, medgrundare och teknikchef på Wayve i videon.

Det låter intressant, men det ska nog sägas att en färd i Wayves Twizy troligtvis inte är särskilt avslappnande. Bilen kör ryckigt och för medtrafikanter lär den verka som en väldigt nervös nybörjare. Men det är den. Systemet har endast 20 timmar på vägen.

Så varför är det här värt att notera? Som jämförelse finns det många avancerade system vars kompetens förefaller vara otroligt mycket högre. Enligt Wayve handlar det om att deras tillvägagångssätt kommer vara det vinnande i längden.

– Vi tror inte vi kommer att vara först med att lansera i en stad, men vi kommer att vara först att lansera i 100 städer, säger Amar Shah.