Fordon

Waymos kritik: Kaliforniens hårda regler ger missvisande bild

En Waymo-bil. Foto: Grendelkhan

De aktörer som testar autonoma bilar i Kalifornien vänder sig mot delstatens krav på inrapportering. Bolagen hävdar att kraven ger en missvisande bild av självkörande teknik.

Publicerad

Med över 60 olika bolag som utvärderar självkörande fordon i delstaten är Kalifornien ledande på området. Testerna omgärdas av ett strikt regelverk. Bland annat kräver California Department of Motor Vehicles (DMV) i slutet av varje år in en rapport där respektive företag får redogöra för antalet kollisioner och tillfällen då säkerhetsföraren har fått kliva in för att ta över körningen från det autonoma systemet.

Operatörerna måste ange om en specifik frånkoppling av det autonoma systemet berodde på felaktig mjukvara, ett mänskligt misstag eller var ett medvetet val.

Nu höjs dock kritiska röster mot departementets upplägg. Vissa bolag anser att det ger irrelevant data som skapar en orättvis bild av tekniken.

Enligt en artikel i Techcrunch har vd:n för ett icke namngivet bolag offentligt uttalat att inrapporteringen av testförarnas antal ingripanden är en ”bedrövligt inkorrekt” metod för att på ett meningsfullt sätt mäta om en autonom bil är redo för kommersiellt bruk.

24 kollisioner i år

Vd:n får medhåll av bland andra Waymo som twittrar att metoden är missvisande och inte separerar autonoma händelser från incidenter orsakade av andra förare i trafiken.

Exempelvis anses det generellt sett att en ouppmärksam förare som rammar en annan bilist bakifrån också bär hela skulden. Men oavsett situation ger en sådan incident de autonoma bilarna en prick i protokollet, vilket kan få långtgående konsekvenser. Hittills är testfordonen uppe i 24 kollisioner under 2020.

Det riktas också kritik mot att det som DMV utvärderar hos bolagen blir ett incitament för att välja trafik som är mindre utmanande. Företagen anser att det saknas kontext i inrapporteringen av incidenter, exempelvis för var fordonet kördes. Regelverket gör också att tester i verklig trafik favoriseras framför virtuell testning. För de bolag som testar ny mjukvara finns det, enligt Techcrunchs artikel, många skäl till att förlägga testerna till en annan delstat som inte har Kaliforniens regelverk.