Fordon
VW utlovar tio miljoner elbilar i den första vågen
Foto: Volkswagen Group
Volkswagen Group planerar att lägga omkring 60 miljarder kronor på elektrifiering. Och den tyska jätten säger nu att man ska bygga tio miljoner elbilar på den nya MEB-plattformen – med 27 modeller inom fyra av gruppens bilmärken.
Med produktionsstart under slutet nästa år i Zwickau blir Volkswagen ID den första bilen som byggs på koncernens nya MEB-plattform (modular electric drive matrix). Nu har biljätten avslöjat sin plan kring elektrifiering – tio miljoner elbilar ska byggas på den modulära plattformen i den första vågen. Detta kan ställas mot att Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda och Seat tillsammans sålde 10,7 miljoner bilar under förra året.
Exakt inom vilken tidsram som den enorma volymen av elbilar ska produceras har inte angetts, men Volkswagen Group står fast vid sitt tidigare uppsatta mål om att man till år 2025 ska sälja tre miljoner elbilar om året. Redan 2020 siktar VW på att den tyska marknaden kommer svälja 150 000 av bolagets elbilar, och av dem ska 100 000 vara ID-modeller.
Planen nu är att 27 modeller inom fyra av gruppens bilmärken ska baseras på nya plattformen. Totalt planerar dock VW Group att lansera 50 batteridrivna bilar. Dieselskandalen har onekligen fått Volkswagen Groups ända ur vagnen när det kommer till elektrifiering, men på hemmaplan ligger konkurrenterna långt framme.
Mercedes hade nyligen världspremiär för nya el-suven EQC i Sverige. Två veckor senare kom Audis svar – suven E-tron som avtäcktes i San Francisco. Och BMW, som redan har en stark position i segmentet, gav i veckan detaljer om Inext. Det är deras kommande flaggskeppsmodell som ska börja tillverkas år 2021. Samtliga har dock ett gemensamt mål – att knäcka ryggen på Tesla.
Och Tysklands största tillverkare håller inte igen. Volkswagen planerar att investera omkring 60 miljarder kronor i sin elbilsproduktion, varav cirka 15 miljarder läggs på fabrikerna i Braunschweig, Salzgitter och Kassel. Det rapporterar Autonews.