Fordon

Volvos svänghjul utmanar elhybriden

Svänghjulsenheten ihopbyggd med koppling och transmission väger 60 kg. Enheten ger upp till 80 hästkrafter extra. Foto: Volvo
Svänghjulet är tillverkat av kolfiber och väger 6 kg. Det roterar vid max 60000 rpm. Foto: Volvo

Med svänghjulsteknik hämtad från Formel 1 utmanar Volvo elhybriderna. Tekniken lovar bränslebesparing och extra effekt till en fjärdedel av kostnaden för en elhybrid. Ny Teknik har provkört tekniken i en testbil från Volvo.

Publicerad

- Egentligen får du inte köra fortare än 70 här, säger Mathias Jörgensson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här