Fordon
Volvos jakt på yngre köpare
Tomas Ahlberg, projektchef för Volvo S60, fick sitt uppdrag sammanfattat i en mening: - Skapa Volvos hittills sportigaste bil!.
Bilen skulle också ha en djärv design, kunna attrahera fler bilentusiaster och öka försäljningen på nya marknader som Kina och Ryssland.
Resultatet blev Volvo S60 och herrgårdsvagnen V60, som presenteras i höst.
Bilarna bygger på Volvos stora plattform med modellerna S80, V70 och XC70.
- Det är en större utmaning att utifrån en stor modell skapa en mindre, säger Tomas Ahlborg. Omvänt är enklare.
Projektet började hösten 2005 där Tomas Ahlborg fick en grov beskrivning av förutsättningarna industriellt, teknik, försäljningsvolym, pris och tiden för introduktion.
Målet var också att bilen skulle kunna ta upp kampen mot konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Lexus IS.
- Vi vill kombinera de lyckade egenskaperna hos tyskarna. Det innebär en bil med Audis kvalitetskänsla men med ett sportigare chassi.
Malin Schwartz, kommersiell projektledare för S+V60, menar att Volvo nu kan attrahera grupper som tidigare valt andra märken.
-Vi riktar oss nu mer till entusiasterna, säger hon. Bilen ska vara rolig att köra och se ut som om den skulle dra iväg vilken sekund som helst.
Marknadsföringen ska också rikta in sig på yngre och köpstarka målgrupper. Här vill Malin Schwartz öka Volvos närvaro i sociala medier som bloggar, Youtube och Twitter.