Fordon

Volvos autonoma dumper testas storskaligt i stenbrott – ”Komplett flotta”

Volvon är den första autonoma och batteridrivna transportlösningen avsedd för dagbrott och cementindustrin som har fått en CE-certifiering. Foto: AB Volvo

Holcim Schweiz ska utvärdera hur Volvo Autonomous Solutions förarlösa dumper TA15 klarar av fullt ansvar i bolagets kalkstensbrott.

Publicerad

Fordonet använder lidar, radar samt gps för att orientera sig och flera exemplar seriekopplas för att bilda tåg. Den autonoma, batteridrivna dumpern är byggd för terrängtransporter, med den angivna transportkapaciteten 15 ton.

Volvo Autonomous Solutions står bakom utvecklingen av TA15. Nu ska de tillsammans med Holcim Schweiz utvärdera hur dumpern fungerar i bolagets kalkstensbrott Gabenchopf i Siggenthal.

TA15 är den första autonoma och batteridrivna transportlösningen avsedd för dagbrott och cementindustrin som har fått en CE-certifiering. Det hyttlösa elfordonet ska vara säkrare och givetvis miljövänligare, men det som nu kommer att avgöras är huruvida Volvon utför jobbet. 

– Nu testar vi den i en miljö som är ett riktigt dagbrott med driftegenskaper, upptid och allt annat som vi nu måste bevisa – tillsammans med kunden. Framöver är vår ambition givetvis att kunden ska ta över de system som vi nu bygger upp och köra dem i sin dagliga produktion, säger Christian Berling på Volvo Autonomous Solutions till Ny Teknik.

Ingen ny teknik i dumpern

Testerna, och vad Volvo beskriver som en trolig implementering av deras dumprar, utgör en del av Holcims digitaliseringsinitiativ ”Plants of Tomorrow”. I detta ingår även pågående tester med ai och robotar i produktionsprocessen.

Från Volvo har ingen ny teknik tillförts fordonet för det här testet.

– Nu testar vi lösningen under verkliga förhållanden med en för dagbrottet komplett flotta. Vi har många fler maskiner på plats än vad vi har haft vid andra testområden, och jag skulle säga att upplägget är i linje med den verkliga gruvapplikation som vi kommer att köra där, säger Christian Berling.