Fordon
Volvomotorerna som lockar kineserna
Volvo ska förse sitt kinesiska varumärke Dongfeng med teknik till nya motorer från 2014, i takt med att de kinesiska miljökraven skärps.
– 100 000 motorer varje år, det ger stora möjligheter för svenska underleverantörer, säger Volvokoncernens teknikchef Torbjörn Holmström.
Volvo ska äga 45 procent av Dongfengs nybildade lastbilsbolag, som säljer omkring 100 000 tunga och 50 000 medeltunga lastbilar i Kina varje år. Bilarna ska förses med Volvoteknik, men även i fortsättningen säljas under namnet Dongfeng.
– Ett viktigt område är motorteknik så att lastbilarna klarar kommande kinesiska miljökrav, säger Torbjörn Holmström, chef för teknik och utveckling inom Volvokoncernen.
I Kina gäller för närvarande Euro 3, det miljökrav som gällde i Europa från 2002. Nästa år går Kina vidare med Euro 4, som gällde i Europa från 2006. Samtidigt inför Europa Euro 6 och Japan och USA motsvarande miljökrav. Volvo har alltså tre motorgenerationer klara att föra över till Kina.
– Det är inte frågan om att skeppa Volvomotorer till Kina, utan vi ska gemensamt i bolaget utveckla nya motorer med Volvos teknik som bas. Dessa motorer byggs sedan i Kina.
Avtalet om tekniköverföring är väldigt bra för båda bolagen. Dongfeng slipper utveckla nya motorer, och Volvo kan genom licensavtal få igen delar av de runt tio miljarder kronor som varje ny motorgeneration kostar att utveckla.
– Samtidigt ger det här stora möjligheter för svenska underleverantörer. Det kan vara så att vårt gemensamma företag i Kina väljer samma leverantörer till Dongfeng som vi använt till Volvo. Det handlar om upp till 100 000 motorer och lika många växellådor årligen, och svenska leverantörer får genom oss visa upp sig för hela den kinesiska marknaden, säger Torbjörn Holmström, som också är koncernens inköpschef.
Förutom motorteknik är det Volvos växellådor och vagnsteknik som ska byggas in i Dongfeng.
– Vi kan samarbeta om de väldigt bra manuella transmissioner som vi har. När det gäller vagnteknik finns det också en hel del att göra, exempelvis på elarkitekturen och på fordonets vikt och komfort. Vi kan optimera vagnen och få en bättre fordonsdynamik.
Premiumteknik som automatlådor och delad framaxel är däremot inte aktuell för Dongfengbilarna.
– Vi tror att det finns en växande premiummarknad i Kina och på den säljer vi Volvolastbilar, säger Torbjörn Holmström.