Fordon
Volvoingenjörer arbetar
gratis - för jobbens skull
Magnus Sundemo
Sedan i våras har 75 ingenjörer på Volvo Personvagnar arbetar på sin fritid med att sänka bilarnas koldioxidutsläpp.<br></br> - Det handlar om vår överlevnad. När vi såg att företaget inte vidtog de åtgärder som vi tyckte var nödvändiga så sa vi att då gör vi det i stället, säger Magnus Sundemo, initiativtagare till frivilligarbetet.
Det första projektet handlade om CO2. Arbetet gjordes vid sidan av de ordinarie arbetsuppgifterna, på fritiden, på lunchen och före eller efter jobbet. Frivilliggruppen tog fram ett hundratal förslag på nya sätt att sänka bilarnas koldioxidhalt. 13 har överlämnats till företaget.
– Förslagen är konkreta, exempelvis handlar ett om att vi ska ta fram en ny standardfälg som är helt vikt- och koldioxidoptimerad till alla våra bilmodeller. Det finns design- och materialförslag, men det kan jag inte släppa till tidningen. Ett annat konkret förslag är att vi ska gå igenom alla parasitförluster i bilen, inte bara de förbrukare som ingår i EUs mätcykel när man mäter officiell bränsleförbrukning. Där ingår exempelvis inte ACn.
Trots att initiativet grundar sig i en kritik mot företagets passivitet har arbetsgivaren bemött initiativet väl. Volvo Personvagnars koldioxiddirektör Peter Ewerstrand har själv varit med i arbetsgruppen.
– Volvo har sagt att de vill jobba vidare med alla 13 förslagen, säger Magnus Sundemo.
Magnus Sundemo är även ordförande för civilingenjörernas fackliga organisation på Volvo, men han anser inte att det finns någon konflikt mellan de båda rollerna.
– Mitt uppdrag är att rädda så många jobb som det är möjligt, och det finns ingen regelbok. I samband med varslet hade vi ett allmänt upprop om folk ville vara med i nya arbetsgrupper, och vi fick ett väldigt gensvar.
– Syftet är inte att jobba gratis för företaget, utan vi vill fröbättra företaget så att våra medlemmar får behålla sina jobb.
–Det är samtidigt ett sätt att kanalisera sin oro, man känner att man gör något för att förbättra företagets läge och det känns bättre än att bara sitta och vänta på att bli uppsagd.
Nya arbetsgrupper ska bland annat arbeta med att effektivisera ingenjörernas arbetskultur på Volvo, typ lean engineering. En annan planerar en eventuell reklamkampanj till svenska folket tillsammans med de andra facken.
Det här är jättepositivt. Det visar att det finns bra idéer och en otrolig passion bland de anställda i företaget, även om det här är ett annorlunda sätt att föra fram det på, säger Volvo Personvagnars informationschef Maria Bohlin. Företaget kommer dock inte självt att ta något initiativ i den här riktningen.