Fordon

Volvo vill trimma Gripens motor

Med "chiptrimning" och andra turbinblad och fläktar kan Volvo Aero öka dragkraften i nuvarande Gripenmotorer väsentligt. Och det blir billigt för försvaret eftersom man redan äger motorerna. Foto: Vol vo Aero
Gripenmotorn RM12 är i grunden en General Electric-motor men Volvo Aero har byggt om den så mycket för att passa Jas Gripen att den i praktiken är en Volvo-motor. Foto: Volvo Aero

Volvo Aero i Trollhättan säger att man kan göra underverk med de 220 Gripenmotorer som svenska flygvapnet redan äger. Starkare och snabbare och mycket billigare än att köpa nytt.

Publicerad

- Vi kan öka dragkraften genom ”chiptrimning”, byte av fläktar och byte av turbiner. Vi kan göra vår Gripenmotor RM12 likvärdig med den starka GE-motor F414G som sitter i nya Gripen Demo, säger Robert Limmergård på Volvo Aero i Trollhättan till Ny Teknik.

Volvo Aero lobbar nu för fullt inför kommande beslut om en uppgradering av Jas Gripen till en modernare E/F-version med längre räckvidd men också tyngre och därmed i behov av en starkare motor.

Försvaret förbereder en Plan B om Saab inte lyckas hitta en internationell partner att dela kostnaderna för att utveckla Gripen Next Generation.

Brasilien har erbjudits ett hälftenägande i nya Gripen och ska svara inom de närmaste veckorna.

Men i den offerten är inte Volvo Aero med. Där är det General Electrics motor F414G som offereras.

Det är först om Sverige på egen hand ska gå vidare med Gripen som Volvo Aero kan komma in.

Allan Widman, folkpartiets försvarspolitiska talesman, räcker nu Volvo Aero en hjälpande hand i den politiska beslutsprocessen och skriver i en debattartikel i SvD på torsdagen att ett nytt svenskt stridsflygplan bör ha en svensk motor.

Enligt Allan Widman ska ÖB inom några veckor ta ställning till för att Sverige på egen hand ska utveckla ett nytt stridsflyg när den nuvarande, Natoanpassade Gripen C/D måste ersättas.

- Ett viktigt avgörande är valet av motor. Mot möjligheten att vässa redan befintlig svensk motor ställs nyanskaffning av en amerikansk sådan. Skillnaden i prestanda är marginell. Däremot är det amerikanska alternativet tre miljarder dyrare, skriver Allan Widman.

Svenska försvaret äger redan 220 motorer som beställdes för Gripenprogrammet och som Volvo Aero säger sig kunna trimma dem och ge väsentlig högre dragkraft både vid start och genom hela flygningen.

- Det blir en helt annan kostnad för försvaret att uppgradera de motorer man redan äger än att köpa in nya utifrån. Dessutom är vår RM12-motor världens mest tillförlitliga militära motor med mer än 143 000 flygtimmar utan några motorrelaterade incidenter, säger Robert Limmergård.

Varför kom inte Volvo Aero in i det utvecklingsprogram för Gripen Next Generation som nu offereras till Brasilien? Där är det General Electrics motor F414G.

- När Saab ville lansera en ny generations stridsflygplan för export var det knappt om tid att få fram en offert till Norge. Att då utveckla och modifiera den befintliga Gripenmotorn RM12 klarade vi inte på så kort tid, säger Robert Limmergård.

- Men nu kan vid det, säger han till Ny Teknik.

Vad händer om Brasilien de närmaste dagarna accepterar Saabs offert om ett svensk-brasilianskt samarbete om Gripen Next Generation? Är det då kört för Volvo Aeros lansering av en trimmad RM12-motor? Då kommer väl svenska försvaret också att köpa det nya svensk-brasilianska Gripenplanet?

- Ja, om Brasilien väljer den nya generationen av Gripen som Saab offererar kommer naturligtvis också Sverige att köpa det planet. Då avvecklas RM12-motorn i Sverige och möjligheterna att stödja exportkunderna som köpt Gripen med RM12-motorn försvinner, säger Roberg Limmergård.

Men ni har väl ett samarbete med General Electric om F414G-motorn i Gripen NG?

- Vi får bara en begränsad roll i F414G. GE har huvudansvaret för en färdigutvecklad motor. På underhållssidan sitter GE på alla reservdelar. Volvo Aero vill arbeta med  utveckling och design och det får vi inte med F414G, säger Robert Limmergård.

Försvarsminister Sten Tolgfors kommenterar Volvo Aeros och Allan Widmans utspel på sin blogg.

- Vi har gått från Gripen A/B till Gripen C/D. För att Gripen ska vara operativt relevant efter 2020-25 kommer det att krävas en uppgradering. Annars behöver Gripen ersättas med annat plan, vilket skulle vara betydligt dyrare. skriver Sten Tolgfors.

Läs Tolgfors blogg om Gripen här.

Läs Volvo Aeros jämförelse mellan RM12EF och F414G här.

Ökad dragkraft

Volvo Aero gör följande jämförelse mellan den trimmade Volvo Aero-motorn RM12EF och den GE-motor F414G som Saab valt för nya Gripen NG.

1. Dragkraftsökning vid start: +10% RM12EF - +14% F414G

2. Dragkraftsökning hela flygenveloppen: +9-22% RM12EF - +12-23% F414G

3. Livscykelkostnader: 30-40% lägre för RM12EF - 30-40% högre för F414G

Bokstavskombinationen EF är Försvarsmaktens beteckning för nästa generation Gripenplan medan Saab använder bokstäverna NG i sin exportsatsning. NG står för Next Generation.

Den första generationen Jas Gripen-plan heter A/B (A för ensitsiga plan, B för tvåsitsiga).

Den nuvarande generationen Natoanpassade Gripenplan heter C/D. Det svenska flygvapnet kommer att ha 100 stycken C/D-Gripen efter konvertering av A/B-planen.