Fordon
Volvo vill sluta sälja bilar – lanserar tjänsten ”M”
Att äga bilen är på väg att bli omodernt, och några som vill hänga med i tiden är Volvo. Nu lanserar tillverkaren en ny unik mobilitetstjänst. ”Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag”, säger vd:n Håkan Samuelsson.
När Volvo lanserade sin abonnemangstjänst Care by Volvo, tog man ytterligare ett steg bort från traditionell bilförsäljning. Nu tar man ytterligare ett och lanserar varumärket M, en slags mobilitetstjänst som beskrivs som ”ett bättre alternativ till privat bilägande”.
– Dagens urbana konsumenter tänker nytt kring bilägandet. M är en del av vårt svar på det. VI utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten, säger Håkan Samuelsson.
Detta innebär att Volvo, precis som i stort sett alla andra biltillverkare, nu har en form av mobilitetslösning på gång. Hur man ska övertyga konsumenter att välja den egna är en öppen fråga och svår nöt att knäcka, men Volvo säger att man har en unik tanke.
Egen teknik för tjänsten
Enligt tillverkaren ska M använda sig av en egen teknik för inlärning och den bygger på ”konversation” med användarna. För istället att bara ge information om var närmaste bil är – får kunderna svara på frågor om sina specifika behov. Och just det mervärdet ska övertyga folk att välja Volvo.
– Tjänsterna som i dag erbjuds på marknaden är i stort alternativ till taxi eller kollektivtrafik. Vi fokuserar istället på hur människor använder de bilar de äger, vilket gör oss unika, meddelar Bodil Eriksson, chef för Volvo Car Mobility.
Volvo menar att deras infallsvinkel ska vara mer baserad på användarnas premisser och villkor och att M ska hjälpa till att optimera tiden.
Ingen konkurrent till Uber enligt Volvo
Ubers Nordenchef Joel Järvinen har likt Volvo sagt att privatbilen är deras största konkurrent. Men Volvos nya mobilitetstjänst är inte att betrakta som en konkurrent till Uber, säger Bodil Eriksson, vd på Volvo Car Mobility, till Ny Teknik.
– En stor skillnad är att vi utvecklar en tjänst som ska förstå dig, och som du ska förstå. Det ska kännas som att du har en egen bil, utan att du äger den. Det här blir inte nödvändigtvis en masstjänst, utan en premiumvariant med lite högre krav på leverans, i alla avseenden.
Den nya tjänsten kommer att ta tillvara på de erfarenheter Volvo har från att ha drivit bildelningsföretaget Sunfleet sedan 90-talet. Och de som är medlemmar där kommer under 2019 flyttas över till M.
Uvecklingsbasen kommer att vara Stockholm och ett större beta-test av tjänsten kommer äga rum under hösten innan M-tjänsten släpps officiellt senare i år. Enligt Volvo är lanseringen av den nya tjänsten en del i ambitionen att skapa fler än fem miljoner konsumentrelationer fram till 2025.
Utvecklarna på Volvo Car Mobility arbetar just nu för fullt med att lösa frågor som hur man på det mest effektivaste sättet se till att rätt bil finns på rätt plats vid rätt tillfälle, berättar Erik Jivmark, digital chef på Volvo Car Mobility.
– Det låter enkelt, men är svårt. Just nu arbetar vi med att tjänsten ska vara tillförlitlig, att du ska kunna hitta bilen du ska. Om den står i ett garage, vilken våning? I nästa alfafas ska vi titta mer på det personliga och i höst hoppas vi ha hjälp av folk som testar produkten, säger Erik Jivmark.