Fordon
Volvo: Vi slutar utveckla dieseln
De nuvarande dieselmotorerna kan bli de sista. I en intervju avslöjar Volvochefen Håkan Samuelsson att diesel snart kan ha gjort sitt.
Är det så att dieselns dagar på allvar håller på att ta slut?
Den slutsatsen kan man dra efter det att Håkan Samuelsson, chef för Volvo Cars, i en intervju sagt att nuvarande generation av dieselmotorer mycket väl kan bli den sista de utvecklar.
”Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte utveckla några fler generationer av dieselmotorer”, sa han till tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Men det innebär inte att man lägger ner på studs, i intervjun säger Samuelsson att man kommer att fortsätta med att förbättra motorerna, som introducerades 2013, och att produktionen lär pågå fram till 2023.
Skälet är att dieseltekniken behövs för att Volvo ska klara av att möta de skärpta koldioxidkrav som införs i EU fram till 2020. Därefter kommer kostnaderna för att motorerna ska möta kraven bli så höga – att det inte kommer att vara värt det. Då kommer ett hybridalternativ vara mer attraktivt.
Läs mer:
Efter intervjun i den tyska tidningen skickade Volvo ut ett förtydligande till nyhetsbyrån Reuters där Samuelsson skrev:
”Vi har nyligen lanserat en helt ny generation av bensin- och dieselmotorer, vilket understryker vår investering i tekniken. Som ett resultat av detta krävs det inte ett beslut när det kommer till huruvida en ny generation av dieselmotorer eller ej behövs utvecklas.”
Dock är inte dieselns vara eller icke vara det enda Volvo har på bordet. I ett pressmeddelande skickat på torsdagsmorgonen avslöjar biltillverkaren att man redan i år kommer att börja bygga bilar i Indien.
Fabriken kommer att ligga nära Bangalore i landets södra del och de fordon som ska byggas baseras på tillverkarens större plattform SPA. I etableringen kommer man att jobba med Volvo Group och använda sig av gruppens redan existerande infrastruktur och produktionslicenser.
”Jag är väldigt nöjd med att vi redan i år kommer att börja sälja Volvobilar som är ’Made in India’”, säger Håkan Samuelsson i pressmeddelandet.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!