FORDON

Volvo uppdaterar plattformar för tunga lastbilar – aerodynamiken i fokus

Volvo FH Aero.
Volvo FH Aero.

Med hjälp av digitala backspeglar och allmänna förbättringar av aerodynamiken sänker Volvo bränsleförbrukningen för fjärrtransportbilen FH med upp till fem procent.

Publicerad Senast uppdaterad

I fjol var det 30 år sedan Volvo presenterade fjärrtransportlastbilen FH för första gången. Den har sedan dess blivit bolagets mest sålda lastbil genom tiderna.

Senast plattformen genomgick en större förändring var 2020, inför produktionsstarten 2021. Nu har det blivit dags igen genom introduktionen av FH Aero. 

Volvo VNL
Volvo VNL
Backspeglarna har ersatts av kameror och skärmar

I fokus står förbättringar av aerodynamiken. Bland annat har fronten förändrats och förlängts med 24 centimeter. Med plattformen introduceras också Camera Monitor System, det vill säga att de traditionella backspeglarna har bytts ut mot utvändiga armar med kameror och invändiga skärmar. Konceptet finns även på en del elbilar, till exempel Audi E-tron.

Sammantaget medför förändringarna att bränsleförbrukningen kan kapas med upp till fem procent jämfört med nuvarande FH.

FH Aero kommer att levereras med olika typer av drivlinor. Volvo nämner el, gas och diesel i pressmeddelandet. Modellen rullas ut i Europa, Australien, Asien och Afrika under 2024 och 2025.

I Nordamerika gäller andra fordonsregler och för denna marknad har Volvo andra modeller. Nyligen presenterade bolaget den helt nya fjärrtransportbilen VNL som ersätter den befintliga VNR. Bränsleförbrukningen har minskats med upp till 10 procent, enligt Volvo. Försäljningen beräknas starta under första kvartalet 2024. 

Volvo FH Aero.
Rendering av luftflödet kring Volvo FH Aero.

Volvo Lastvagnars mål är att nå nettonollutsläpp till 2040. Det ska ske med hjälp av batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar samt förbränningsmotorer drivna av förnybara bränslen. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.