Fordon

Volvo tjänar på Gripens Norgeflopp

F-35 Lightning II med Pratt & Whitney-motor som Volvo Aero Norge får vara med att bygga. Foto: JFS:s fotogralleri.

Medan Saab deppar över att Norge valt det amerikanska stridsflygplanet F-35 i stället för svenska Jas 39 Gripen firar man i dag på Volvo Aero.

Publicerad

Volvo Aeros norska dotterbolag har nämligen skrivit ett treårskontrakt med den amerikanska motortillverkaren Pratt & Whitney, som ska leverera motorn F-35.

I dag var det en ceremoni på det norska försvarsdepartementet i Oslo då kontraktet mellan Volvo Aero och Pratt & Whitney undertecknades.

Avtalet är värt 3 miljoner dollar och gäller tillverkning av brännkammarhuset i motorn som har beteckningen F135.

Brännkammarhuset ärr den del i motorn som sprider och reglerar luftflöde och ser till att brännkammaren fungerar så effektivt som möjligt, uppger Volvo Aero i ett pressmeddelande på måndagen.

Volvo Aero Norge är även den enda tillverkaren av axlar till lågtrycksturbinen för F135 och en utvärdering pågår om tillverkning av andra komponenter.

- Om man ser till programmets livslängd finns det en mycket stor potential i det här avtalet. Tillverkningen av F135-motorn förväntas att fortsätta fram till år 2040, säger Fredrik Fryklund, informationschef på Volvo Aero Corporation i Trollhättan till Ny Teknik.

Tillverkningen i Trollhättan berörs dock inte av det här avtalet, men det genererar ändå omsättning som påverkar hela Volvo Aero-gruppen.

F-35 tillverkas av amerikanska Lockheed Martin, som köper motorn från Pratt & Whitney medan Gripen Next Generation tar sin motor från konkurrerande General Electric.

F-35 kallas omväxlande Joint Strike Fighter och Lightning II.

Joint Strike Fighter kallas det efterssom det har samprojekterats tillsammans med en rad länder som satsat utvecklingspengar i projektet, bland annat Norge.

Volvo Aero Norge

Volvo Aero i Kongsberg i Norge är sedan den 1 april i år helägt av Volvo Aero Corporation Då köpte man Pratt & Whitneys 22-procentiga andel.

Volvo Aeros norska bolag hette från början Norsk Jetmotor AS och tillverkade motorer till det norska försvarets amerikanska F-16-plan.

1999 köpte Volvo Aero in sig i Norsk Jetmotor AS i Kongsberg i Norge och fick en ägarandel på 66 procent.

Övriga delägare var franska Snecmas och amerikanska United Technologies Corporation genom sin Pratt & Whitney-division.

Ganska snart köpte Volvo Aero ut Snecmas och ökade ägandet till 78 procent.

Och den 31 mars i år tog Volvo Aero också över Pratt & Whitneys del i företaget.

Volvo Aero Norge tillverkar komponenter både till civila och militära flygmotorer. Företaget har cirka 520 anställda.