Fordon Volvo testar svänghjul i vanliga bilar Svänghjulstekniken är ganska billig och Flywheel KERS kan bli vanligare i Volvos miljöbilar än de avancerade laddningshybriderna, säger Volvo PV i sitt pressmeddelande. Svänghjulen kan få en framträdande roll i Volvos modellprogram Driv-e. Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), är monterat på bakaxeln. Vid inbromsning börjar sväghjulet snurra med upp till 60 000 varv per minu. Den bromskraften överförs sedan via ett sinnrikt transmissionssystem till bakhjulen och ger bilen extra hästkrafter. Svänghjulstekniken ger Formel 1-bilar extra hästkrafter. Nu vill Volvo Personvagnar testa "Flywheel Kers" på vanliga bilar. Lars Anders Karlberg Publicerad 26 maj 2011 kl 09.27 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons - En lätt, billig och mycket miljövänlig lösning som gör att en fyrcylindrig motor känns som en sexa, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med upp till 20 procent, skriver Volvo Personvagnar i ett pressmeddelande på torsdagen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon formel 1 bilar
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.