Fordon

Volvo testar svänghjul i vanliga bilar

Svänghjulstekniken är ganska billig och Flywheel KERS kan bli vanligare i Volvos miljöbilar än de avancerade laddningshybriderna, säger Volvo PV i sitt pressmeddelande. Svänghjulen kan få en framträdande roll i Volvos modellprogram Driv-e.
Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), är monterat på bakaxeln. Vid inbromsning börjar sväghjulet snurra med upp till 60 000 varv per minu. Den bromskraften överförs sedan via ett sinnrikt transmissionssystem till bakhjulen och ger bilen extra hästkrafter.

Svänghjulstekniken ger Formel 1-bilar extra hästkrafter. Nu vill Volvo Personvagnar testa "Flywheel Kers" på vanliga bilar.

Publicerad

- En lätt, billig och mycket miljövänlig lösning som gör att en fyrcylindrig motor känns som en sexa, samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med upp till 20 procent, skriver Volvo Personvagnar i ett pressmeddelande på torsdagen.

I höst kommer Volvo Personvagnar att bli en av världens första biltillverkare som testar svänghjulsteknikens möjligheter på allmänna vägar.

Svänghjulstekniken blev populär inom Formel 1-cirkusen för två år sedan.

När bilarna bromsar in i en kurva gör bromskraften så att svänghjulet börjar rotera med upp till 60 000 varv i minuten.

När bilen sedan går ur kurvan ger svänghjulet Formel 1-bilen ”extra hästkrafter” och snabbare acceleration.

Volvo PV har fått ett anslag på 6,57 miljoner kronor från Energimyndigheten för att utveckla nästa generations teknik för kinetisk återvinning av bromskraften.

Volvo PV samarbetar i projektet med Volvo Powertrain och SKF.

Det nya systemet kallas Flywheel Kers, där Kers står för Kinetic energy recovery system.

Man kan uppnå två effekter.

  1. Energibesparing. Förbränningsmotorn stängs av så fort inbromsningen börjar och bromsenergin lagras i svänghjulet. Enligt Volvo PV:s beräkningar kommer förbränningsmotorn att vara avstängd halva körtiden.
  2. Bättre acceleration. Om energin i svänghjulet kombineras med förbränningsmotorns hela kapacitet ger den motorn 80 extra hästkrafter och ett bättre vridmoment som ger snabbare acceleration.

Det svänghjul som Volvo PV tänker använda i sin provbil är tillverkat av kolfiber.

Det väger cirka sex kilo och har en diameter på 20 cm. Kolfiberhjulet roterar i ett vakuum för att minimera friktionsförlusterna.

- Vi är inte den första biltillverkaren som testar svänghjulstekniken. Men ingen annan har applicerat den på bakaxeln i en bil som har en förbränningsmotor som driver på framhjulen. Om våra tester och den tekniska utvecklingen går som planerat väntar vi oss att svänghjulstekniken ska nå utställningshallarna inom några år, säger Derek Crabb, ansvarig för Volvo Powertrain.