Fordon

Volvo tappar i USA

Volvo Cars minskade försäljningen i USA med 17 procent under maj, jämfört med samma månad i fjol.

Publicerad

Det går trögt för Volvos personbilar i USA.  I maj förstärktes trenden med en nedgång på 17 procent, medan moderbolaget Ford ökade försäljningen med 22 procent. Det som främst sänker Volvo är att försäljningen av S60 har upphört i väntan på den nya modellen.
För Saabs del går försäljningen fortfarande på sparlåga, med 174 sålda bilar under maj, jämfört med 783 för ett år sedan. Även här väntas en uppgång efter introduktionen av nya 9-5.
Statistiken visar tydligt hur den inhemska bilindustrin har börjat repa sig. Medan importen ligger still har den försäljningen av bilar tillverkade i USA ökat med 25 procent i maj och 24 procent under årets första fem månader.
Efter en nedgång i försäljningen på grund av klimatdebatt och höga bensinpriser, har ”stadsjeepar” och smålastbilar åter blivit populära. I maj ökade försäljningen av dessa med 22 procent, jämfört med 16 procent för mer normala personbilar.