Fordon

Volvo ska sätta rekord med Mean Green

Boije Ovebrink är redan flerfaldig världsmästare i truckracing. För tre år sedan satte han världsrekord med Volvotrucken The Wild Viking och i somras med en svartlackerad dieselversion av Mean Green.
Mean Green är en elhybridversion av det specialbygge som Boije Ovebrink satte världsrekord med i somras. Volvos designer Jonas Sandström har arbeteat med aerodynamiken.
Olof Johansson, tekniker på Volvo, har lett arbetet med att bygga Mean Green, ett arbete som pågått i flera år men som intesifierades i somras.
Dieselmotorn är en standard Volvo FH D16G på 700 hästkrafter. Den har en tvåstegsladdad turboladdning som ger hela paketet 1 900 hästkrafter.
Elmotorn ger 200 extra hästkrafter och har ett vridmoment på 1 100 newtonmeter. På ett par sekunder är Mean Green uppe i 60 kilometer i timmen.
Kylarna sitter monterade framför bakhjulen - ett kylarpaket för motorns laddluftkylare och att för motorns ordinarie kylning.
Specialtillverkade tunna supersingeldäck från Goodyear för maximalt väggrepp. Truckracingdäck tål farter upp till 350 kilometer i timmen.
Ramen är sänkt till 750 millimeter från 850 millimeter för den lägsta chassihöjden på en standard FH-modell. Markfrigången är bara 12 centimeter.

Volvo har engagerat världens snabbaste truckracingförare Boije Ovebrink för att sätta nytt världsrekord med hybridlastbilen Mean Green. Topphastigheten måste vara minst 260 kilometer i timmen för nytt rekord.

Publicerad

I somras slog Boije Ovebrink sitt eget världsrekord på stående kilometern för lastbilar med det specialbygge från Volvo som nu har förvandlats till Mean Green.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här