Fordon

Volvo ska sätta rekord med Mean Green

Boije Ovebrink är redan flerfaldig världsmästare i truckracing. För tre år sedan satte han världsrekord med Volvotrucken The Wild Viking och i somras med en svartlackerad dieselversion av Mean Green.
Mean Green är en elhybridversion av det specialbygge som Boije Ovebrink satte världsrekord med i somras. Volvos designer Jonas Sandström har arbeteat med aerodynamiken.
Olof Johansson, tekniker på Volvo, har lett arbetet med att bygga Mean Green, ett arbete som pågått i flera år men som intesifierades i somras.
Dieselmotorn är en standard Volvo FH D16G på 700 hästkrafter. Den har en tvåstegsladdad turboladdning som ger hela paketet 1 900 hästkrafter.
Elmotorn ger 200 extra hästkrafter och har ett vridmoment på 1 100 newtonmeter. På ett par sekunder är Mean Green uppe i 60 kilometer i timmen.
Kylarna sitter monterade framför bakhjulen - ett kylarpaket för motorns laddluftkylare och att för motorns ordinarie kylning.
Specialtillverkade tunna supersingeldäck från Goodyear för maximalt väggrepp. Truckracingdäck tål farter upp till 350 kilometer i timmen.
Ramen är sänkt till 750 millimeter från 850 millimeter för den lägsta chassihöjden på en standard FH-modell. Markfrigången är bara 12 centimeter.

Volvo har engagerat världens snabbaste truckracingförare Boije Ovebrink för att sätta nytt världsrekord med hybridlastbilen Mean Green. Topphastigheten måste vara minst 260 kilometer i timmen för nytt rekord.

Publicerad

I somras slog Boije Ovebrink sitt eget världsrekord på stående kilometern för lastbilar med det specialbygge från Volvo som nu har förvandlats till Mean Green.

Då körde Boije Ovebrink med Volvos 16-liters dieselmotor på 700 hästkrafter och dubbla turbosystem från Volvo Penta under huven.

Det gav bilen 1 900 hästkrafter och en toppfart på 260 kilometer i timmen. 

Snittfarten på stående kilometern blev 166,7 kilometer i timmen.

Snitthastigheten mäts som ett genomsnitt av två körningar. Från stillastånde till 1000 meter raksträcka åt ena hållet och sedan samma sak åt andra hållet.

Efter rekordloppet i somras har Volvofolket med designern Jonas Sandström och teknikern Olof Johansson i spetsen byggt om den svartlackerade rekordbilen till grönlackerade Mean Green med en helt ny hybriddrivlina och lägre vikt.

Bland annat tvingas Boije Ovebrink att gå ned 20 kilo för att matcha den övriga viktminskningen på bilen: minus 43 kilo på framaxeln,  minus sju kilo när drevpaketet för 1:ans växel plockades bort och sex kilo på onödigt kablage.

Den stora dieselmotorn, som ska gå på talloljediesel, kompletteras med kraftig elmotor som ger ytterligare 200 hästkrafter och ett vridmoment på 1 100 newtonmeter.

- Det ger Mean Green en blixtsnabb boost i starten. Det finns inga fördröjningar som i en dieselmotor. Det är som en champagnekork fast utan ljudet, säger Boije Ovebrink i ett pressmeddelande från AB Volvo på måndagen.

Bilen ska nu ut på Volvos provbana i Hällered för att se vad den går för.  Tidigt i vår, när snön har smält, blir det dags för rekordförsöket.

- De första två sekunderna låter bilen bara som en liten vissling. När dieselmotorn exploderar igång är bilen redan uppe i 60 kilometer i timmen och jag kan lägga in nionde växeln, säger Boije Ovebrink.