Fordon
Volvo ska sätta rekord med Mean Green
Volvo har engagerat världens snabbaste truckracingförare Boije Ovebrink för att sätta nytt världsrekord med hybridlastbilen Mean Green. Topphastigheten måste vara minst 260 kilometer i timmen för nytt rekord.
I somras slog Boije Ovebrink sitt eget världsrekord på stående kilometern för lastbilar med det specialbygge från Volvo som nu har förvandlats till Mean Green.
Då körde Boije Ovebrink med Volvos 16-liters dieselmotor på 700 hästkrafter och dubbla turbosystem från Volvo Penta under huven.
Det gav bilen 1 900 hästkrafter och en toppfart på 260 kilometer i timmen.
Snittfarten på stående kilometern blev 166,7 kilometer i timmen.
Snitthastigheten mäts som ett genomsnitt av två körningar. Från stillastånde till 1000 meter raksträcka åt ena hållet och sedan samma sak åt andra hållet.
Efter rekordloppet i somras har Volvofolket med designern Jonas Sandström och teknikern Olof Johansson i spetsen byggt om den svartlackerade rekordbilen till grönlackerade Mean Green med en helt ny hybriddrivlina och lägre vikt.
Bland annat tvingas Boije Ovebrink att gå ned 20 kilo för att matcha den övriga viktminskningen på bilen: minus 43 kilo på framaxeln, minus sju kilo när drevpaketet för 1:ans växel plockades bort och sex kilo på onödigt kablage.
Den stora dieselmotorn, som ska gå på talloljediesel, kompletteras med kraftig elmotor som ger ytterligare 200 hästkrafter och ett vridmoment på 1 100 newtonmeter.
- Det ger Mean Green en blixtsnabb boost i starten. Det finns inga fördröjningar som i en dieselmotor. Det är som en champagnekork fast utan ljudet, säger Boije Ovebrink i ett pressmeddelande från AB Volvo på måndagen.
Bilen ska nu ut på Volvos provbana i Hällered för att se vad den går för. Tidigt i vår, när snön har smält, blir det dags för rekordförsöket.
- De första två sekunderna låter bilen bara som en liten vissling. När dieselmotorn exploderar igång är bilen redan uppe i 60 kilometer i timmen och jag kan lägga in nionde växeln, säger Boije Ovebrink.