FORDON

Volvo, Scania och Daimler bygger laddstation för ellastbilar i Skåne

Så här är Milence laddstation i Åstorp tänkt att se ut efter att fas två är färdigbyggd.

Laddstationen för lastbilar i skånska Åstorp blir Milence tredje i Sverige. Effekten blir inledningsvis 400 kW.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är tre år sedan ärkekonkurrenterna Volvo Group, Traton (som Scania ingår i) samt Daimler berättade att de startar ett samriskbolag för att bygga ut ett snabbladdningsnätverk för eldrivna bussar och lastbilar i Europa. Bolaget bildades formellt 2022 och har fått namnet Milence.

Utbyggnaden av laddstationer är nu igång. Nyligen presenterade Milence var den tredje svenska stationen hamnar – i Åstorp längs E4 utanför Helsingborg. Den ska öppna under fjärde kvartalet i år.

I första fasen kommer stationen att få fyra laddpunkter (CCS) som var och en kan leverera 400 kW.

Megawattladdning

I en andra fas kommer stationen att byggas ut till elva laddpunker. Dessutom avser Milence att uppgradera systemet till Megawatt Charging System, MCS. Det är en teknik som ska medge effekt upp till 3,75 MW, men där 1 MW är vad Milence satsar på i det kortare perspektivet. 1 MW innebär att en lastbil för fjärrtransporter kan ladda fullt på 30–45 minuter.

De andra två laddstationerna som Milence presenterat i Sverige hamnar i Varberg respektive Ödeshög. De ska öppna under tredje kvartalet i år.

Totalt har Milence presenterat tio laddstationer, varav två har öppnat – i nederländska Venlo och franska Heudebouville. Målsättningen är att till 2027 driva 1 700 laddpunkter i Europa.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.