Fordon
Volvo rullar ut hybridbuss
Volvo börjar idag sälja sin hybridbuss. De första kunderna kan få bussen under 2009, men redan i höst ska provbussar rulla i London och Göteborg. Volvo lovar upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning.
Volvos hybridbuss är en parallellhybrid, där en förbränningsmotor och en elmotor driver fordonet tillsammans eller var för sig. Volvo har utvecklat en teknik och som även ska användas på företagets lastbilar och anläggningsmaskiner. Dessutom har man själv utvecklat samtliga hybridkomponenter.
Bussen, Volvo 7700, finns i både diesel och hybridutförande. Hybriden har en 5-liters dieselmotor, jämfört med den konventionella bussens 9-liters.
Hybridkonceptet kallas I-sam och består av en kombinerad startmotor, elmotor och generator med en elektronisk kontrollenhet, som sitter mellan motorn och växellådan.
Parallellhybriden fungerar så att elmotorn arbetar vid start och hastigheter upp till 15-20 km/h, då dieseln startar automatiskt. Sedan hjälper elmotorn till vid acceleration och i uppförsbackar. Så fort bussen stannar stängs dieselmotorn av.
Energin ska lagras i ett litium-jonbatteri.
På så sätt räknar Volvo med att hybridbussen ska dra 30 procent mindre bränsle än sin dieselbror.
Hybridbussen blir dyrare än en dieselbuss, men det högre priset ska med dagens bränslekostnader tjänas in på 30 000 – 40 000 mil, enligt företaget. Det motsvarar ungefär 5 – 7 års körning.
Förutom bränsleförbrukningen, och därigenom koldioxidutsläppen, minskar hybridtekniken även utsläppen av partiklar och koldioxid.
Försäljningen startar idag på den stora bussmässan i Hannover. I skrivande stund har Volvo inte sålt några bussar än, berättar företagets presschef Per-Martin Johansson. Men de som tecknar order nu kan få sina första bussar redan under 2009. Serieproduktionen startas 2010.
Kollektivresenärer i Göteborg och London blir i alla fall de första som får åka på riktigt, då några bussar ska gå i fältprov redan i höst.