Fordon

Volvo ratar svensk leverantör

Här i monteringshallen hos Getrag i Köping skulle Volvos nya hybridbakaxel tillverkas. Men Volvo går utomlands med den fortsatta utvecklingen, vilket troligen också innebär att produktionen hamnar utanför Sverige. Foto: Getrag
Lars Ericsson

Den fortsatta utvecklingen av en elektrisk drivlina till Volvos framtidshopp, XC60, hamnar i Österrike. Därmed går Sverige och underleverantören Getrag i Köping miste om ett viktigt framtidsprojekt.

Publicerad

Trots att Volvo personvagnar är delägare i Getrag All Wheel Drive i Köping väljer nu Volvo att gå utomlands för den fortsatta utvecklingen av en ny bakaxel till hybridversionen av XC60.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här