Fordon
Volvo PV vänder till vinst och nyanställer
Volvo Personvagnar går med vinst igen – för första gången sedan 2004. Och nu anställer man ingenjörer och bilbyggare – 900 i Sverige, 300 i Belgien och över tusen i Kina.
- Intresset för att arbeta på Volvo Personvagnar är stort i dag. Vi är ett spännande industriföretag som tydligt utvecklas mot miljövänlighet och som nu är på väg att bli globalt.
Det sa Volvo Personvagnars vd och koncernchef Stefan Jacoby när han presenterade bokslutet för 2010 på en presskonferens i Stockholm på torsdagen.
Volvo Personvagnar, eller Volvo Cars som man heter internationellt är för första gången i sin drygt 80-åriga historia ett självständigt företag och kunde för första gången presentera sitt eget bokslut.
Först var Volvo ett dotterbolag till SKF, sedan en division i storaVolvo och senast en del av amerikanska Ford.
I dag är Volvo Personvagnar ett helt fristående bilföretag, ägt av ett kinesiskt holdingbolag med tre ägare – Geely Holding 51 procent, Chengdu 37 procent och Jiading 12 procent.
Och nu växer självförtroendet hos den Kinaägda, svenska biltillverkaren.
- Vi behöver inte kopiera någon, varken tyskarna eller japanerna. Vi går vår egen väg, sa Stefan Jacoby på pressträffen.
Volvo PV sålde förra året 373 525 bilar. Det var 38 717 bilar fler än 2009, en uppgång med drygt 11 procent.
- Nu hägrar drömgränsen 400 000 bilar. Vi har den i sikte, sa Stefan Jacoby.
Omsättningen blev 113 miljarder kronor, en ökning med 17 miljarder från 2009.
Vinsten före räntor och skatt (Ebit) blev 2,3 miljarder kronor, en förbättring med hela 7,5 miljarder från året innan då man gick med brakförlust på över 5 miljarder kronor.
Och första kvartalet i år gick också bra, med ökad försäljning och ökad vinst.
106 827 sålda bilar betyder en ökning på nästan 14 procent jämfört med första kvartalet 2010. Omsättningen ökade med 3 miljarder kronor till 30 miljarder och rörelsevinsten ökade med 280 miljoner kronor till 640 miljoner.
- Om inte valutan och råvarorna lägger krokben för oss kommer vi att gå med vinst hela 2011, säger informationschefen Olle Axelsson till Ny Teknik.
Men Volvo PV har en bit kvar till de bästa bilbyggarnas lönsamhet. De framgångsrika tyskarnas vinst ligger på 8-10 procent av omsättningen medan Volvo PV:s vinstmarginal stannar på drygt 2 procent.