Fordon

Volvo Penta lovar att elektrifiera senast 2021

Johan Inden, Volvo Pentas chefsingenjör och Karin Åkman, systemingenjör, vid företagets center för elektromobilitet i Göteborg. Foto: Volvo Penta
Andreas Bach, senior projektledare Svenskt Marintekniskt Forum

Volvo Penta lovar nu att senast 2021 erbjuda helt elektrifierade drivlinor för såväl marint som industriellt bruk.

Publicerad

Elektrifieringen går som en löpeld genom de flesta transportsektorer för tillfället, också inom Volvokoncernen. Men från dotterbolaget Volvo Penta, som tillverkar dieselmotorer för marint och industriellt bruk har det hittills inte kommit några skarpa löften. Tills nu. Senast år 2021 kommer företaget att erbjuda såväl hybriddrivlinor som helt elektriska sådana, både för marint bruk och för industriella ändamål.

Det är dock ont om tekniska detaljer. Företaget berättar varken vilka uteffekter eller användningsområden de första elektriska systemen kommer att ha. Men fälttester av tidiga prototyper pågår och systemvalidering är på gång.

”Volvo Penta omfamnar den elektriska transformeringen och kommer att vara ledande på att leverera övertygande affärsmodeller gällande denna nya teknik”, säger Björn Ingemanson, vd Volvo Penta i ett uttalande.

Han tillägger dock att diesel- och bensindrivna drivsystem kommer att fortsätta att vara lämpligast för många användningsområden under åratal framöver.

Johan Inden, chefsingenjör, säger att Volvo Penta redan befinner sig flera år in på den elektriska resan och att företaget har ägnat åren åt att bygga kompetens och erfarenhet.

För att ställa om har företaget inrättat ett center för elektromobilitet och ett testlabb vid det svenska huvudkontoret i Göteborg.

Andreas Bach, senior projektledare på Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF), är inte förvånad över Volvo Pentas nyhet.

– Mycket trendar mot elektrifiering just nu, i hela samhället. Därmed också inom sjöfarten, säger han.

Varför tror du att beskedet från Volvo Penta har dröjt tills nu?

– De har haft en del projekt igång. Inom sjöfarten finns redan en hel del elektriska projekt, som förbindelsen mellan Helsingborg-Helsingör och inte minst Norge är starka. Det som är nytt här är att Volvo Penta står för framdrivning av mindre fartyg och båtar, säger han.

Han ser Scania och Cummins som Volvo Pentas största konkurrenter men känner inte till att de har gett några liknande utfästelser vad gäller elektrifiering.

Han ser fram emot att få veta mer om hur företaget tänker lösa utmaningen gällande räckvidd.

– Vi tror på någon form av parallellhybrid där du har med dig en räckviddsförlängare. Det kan vara en liten förbränningsmotor som drivs av diesel eller metanol, alternativt en bränslecell. Ska du köra helt batterielektriskt får du inte glömma bort att det krävs omfattande laddinfrastruktur som inte finns i dag. Det blir mycket energi att bära med sig. Min personliga tro är att Volvo satsar på någon form av kombination, säger Andreas Bach.

Fotnot: Volvo Penta är medlem i SMTF. Andreas Bach menar att det inte påverkar hans uttalanden.