FORDON
Volvo och Renault startar nytt företag – ska bygga elektriska skåpbilar
Volvo och Renault i samarbete. Arkivbild.
Björn Larsson Rosvall/TT
Volvo och Renault startar ett gemensamt bolag som ska tillverka elektriska lätta lastbilar. Även den franska logistikkoncernen CMA CGM hänger på, enligt en avsiktsförklaring.
Planen är att de båda företagen ska investera 300 miljoner euro, över tre miljarder kronor, vardera i det nya hälftenägda företaget, enligt ett pressmeddelande. CMA CGM kan komma in med ytterligare 120 miljoner euro.
Planen är att introducera en "helt ny familj av elektriska och mjukvarudefinierade fordon", som Volvo beskriver det i ett pressmeddelande. Fordonen ska byggas på en helt ny elektrisk plattform av skateboardtyp, där batteriet är placerat under golvet. Målsättningen är hög modularitet för olika karosstyper, låg kostnad och höga säkerhetskrav.
800 volt
Olika batteristorlekar med 800 volts spänning kommer att erbjudas, men vilka räckvidder det handlar om framgår inte.
Volvo spår att den europeiska marknaden för elektrifierade skåpbilar kommer att tredubblas till 2030.
– Volvokoncernen är angelägen om att fortsätta erbjuda sina kunder kompletta transportlösningar som hjälper dem att minska koldioxidutsläppen i sina värdekedjor. Vi ser en växande efterfrågan på rena, effektiva och säkra stadstransporter. Partnerskap och samarbete är nyckeln till att uppnå detta, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i ett uttalande.
"Sista sträckan"-leveranser
Claes Eliasson, presschef på Volvo, säger till Ny Teknik att fordonen är avsedda för "sista sträckan"-leveranser. Produktionen är tänkt att starta 2026 och företaget ska vara baserat i Frankrike, med tillverkning i en av Renaults befintliga fabriker. Vad bolaget ska heta framgår inte, men däremot att det ska få en egen identitet.
Claes Eliasson ger inget direkt svar på frågan om Volvo kan tänkas bidra med hårdvara till fordonen. På frågan vad Volvo ska bidra med svarar han däremot så här:
– Vi kommer att bidra med vår starka kundbas med kunder
som också har behov av nära transporter i stadsmiljö. Vi har också ett stort,
globalt servicenätverk och stor erfarenhet av tjänster för att förbättra
produktiviteten. Men framförallt ser vi att bolaget kan ta fram ett starkt
erbjudande för att snabbt ställa om till stads- och "sista sträckan"-transporter.
Bolagsbildningen är beroende av myndighetsgodkännande innan den kan genomföras.
4,25 ton med B-körkort kan bli möjligt
Med lätt lastbil menas i normala fall ett fordon för kommersiellt bruk som väger maximalt 3,5 ton, och som får köras med vanligt B-körkort. Eftersom batterier är tunga har dock EU infört möjligheten att framföra lastbilar upp till 4,25 ton med B-körkort, så länge de drivs av bland annat el från batterier. I somras fick Transportstyrelsen i uppdrag att utforma en försöksverksamhet i Sverige där bland annat företag kan ansöka om undantag från körkortslagen. Uppdraget ska redovisas senast den 8 mars 2024.
Volvo och Renault genom tiderna
Volvo och Renault har en lång historia bakom sig. Redan 1971 inledde dåvarande Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar ett samarbete. På den tiden låg lastbilarna och personbilarna från Volvo i samma koncern..
1982 blev Volvo Personbilar AB generalagent för Renault i Norden. Pehr G Gyllenhammar ville slå ihop Volvo och Renault, vilket dock gick i stöpet 1993 sedan Volvos styrelse avfärdat förslaget. Gyllenhammar avgick under stor dramatik.
1999 köpte Ford personvagnsdelen av Volvo, som därefter enbart ägnar sig åt lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner. 2010 köpte kinesiska Geely personvagns-Volvo av Ford.
Lastbils-Volvo äger sedan år 2000 Renault Trucks.