Fordon

Volvo höjer trycket i ny dieselmotor

Volvos nya motor med trycksensorer vid varje insprutare. Foto: Volvo Cars
Mikroprocessorn övervakar insprutningsprocessen. Foto: Volvo Cars

Högre tryck och trycksensorer för var och en av cylindrarna gör Volvos nya motorgeneration effektivare. Premiär i höst.

Publicerad

(Uppdaterad) Den nya motorfamiljen Vea (Volvo Engine Architechture) som lanseras i höst sätter nya avancerade insprutningsmunstycken vid var och en av dieselmotorns cylindrar. Tekniken kallas I-art.

Genom tryckåterkoppling från varje insprutare i stället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail ges möjlighet att övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i varje cylinder, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

- Att öka common rail-trycket till 2500 bar och samtidigt införa I-art-tekniken kan beskrivas som andra steget i dieselrevolutionen, säger Derek Crabb, vice vd för Powertrain Engineering inom Volvo Car.

Han liknar genombrottet med uppfinningen av lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976.

Varje insprutare har en egen mikroprocessor som övervakar insprutningsprocessen. Tekniken övervakar att rätt mängd bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.

Kombinationen av högt insprutningstryck och I-art ger en motor med bättre bränsleekonomi, lägre utsläpp och hög effekt.

- Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier, säger Derek Crabb. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror.

Motorerna byggs vid Volvos motorfabrik i Skövde.