Fordon
Volvo har svårt att leva upp till elektriferingslöfte
Från och med 2019 ska alla nya Volvobilar vara utrustade med en elmotor, sa fordonsjätten 2017. Men nu har Volvo Cars svårt att leva upp til sitt löfte, skriver SVD.
Sommaren 2017 slog Volvo Cars på den stora pr-trumman och lovade att alla nya bilar från och med 2019 ska vara utrustade med en elmotor. Detta skulle röra sig om renodlade elbilar, laddhybrider samt så kallade mildhybrider, bensinfordon där elmotorer utför en mindre del av bilens arbete för att på sätt minska förbrukningen.
Beskedet från fordonsjätten fick ett stort massmedialt genomslag. ”Volvo Cars går från ord till handling och sätter ett datum för elektrifiering”, går exempelvis att läsa i en artikel från TT.
– De pekar ut en riktning för framtida utvecklig. Det är ett sätt att markera att de ligger långt fram, sa Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, till nyhetsbyrån.
Även dåvarande näringsminister Mikael Damberg (S) var snabb att rosa löftet från Volvo Cars.
– Det innebär en omställning som framtidssäkrar svensk fordonsindustri. Elbilar är nyckeln till att ställa om fordonssektorn mot mer hållbarhet, men också en väldigt växande sektor globalt, sa Mikael Damberg.
Volvos vd: Har inte dåligt samvete
Nu har det visat sig att Volvo Cars har svårt att leva upp till vad man lovade 2017. Den nyligen släppta Volvo V60 Cross Country finns exempelvis enbart med dieselmotor på den svenska marknaden. Enligt Volvos pr-avdelning finns det i nuläget ingen plan för när modellen ska komma som laddhybrid eller mildhybrid, skriver Svenska Dagbladet, SvD.
I en intervju med SvD är Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till viss del självkritisk, men säger sig inte "ha dåligt samvete att vi (Volvo Cars, reds anmärk.) har lovat för mycket".
När det gäller den nya Volvo V60 Cross Country pekar Samuelsson på att bilen lanserades senhösten 2018, men inte har nått marknaden förrän nu, i början på 2019.
När SvD frågar varför Volvo inte kan leverera elektrifierat, trots att kunderna efterfrågar det, svarar Samuelsson att det beror på flera faktorer. Som förklaring nämner han produktionskapacitet, tillgång till batterier och den stora omställningen som sker inom Volvo just nu.
– I fjol sålde vi runt 40 000 laddhybrider - men vi kunde ha sålt fler. I år kommer vi att göra det. Vi har ökat kapacitet enligt den plan vi har, säger Håkan Samuelsson.
”Fortsatt lönsamt med bensin- och diselbilar”
Håkan Samuelsson lyfter också gärna fram att Volvos första renodlade elbil kommer att börja tillverkas under 2020.
– Vi skulle naturligtvis vilja göra elektrifieringen mycket, mycket snabbare, men utgångspunkten var att vi var ett företag som gjorde en halv miljon bilar med 90 procent dieselmotorer. Jag har en ambitiös plan och sa också att 50 procent ska vara elektrifierade bilar 2025 och resten hybrider på något sätt.
Enligt Håkan Samuelsson är Volvo Cars på väg att realisera vad bolaget har sagt om elektrifiering, men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.
– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.