FORDON

Volvo Cars skrotar elbilsmålet – blir inte 100 procent eldrivet 2030

Volvo Cars vd Jim Rowan presenterar uppdaterade laddhybridversionen av bjässen XC90, samtidigt som tillverkaren meddelar att man skrotar målet om endast helt eldrivna modeller 2030.

Biltillverkaren Volvo Cars skrotar sitt mål om ett helt elektrifierat bilutbud till 2030. Det nya målet är att 90-100 procent av den globala försäljningsvolymen ska vara elektrifierad till 2030, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Publicerad Senast uppdaterad

Volvo Cars meddelar på onsdagen att målet är att 90–100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, i stället 100 procent till 2030. Nu är målet också att nå nettonollutsläpp 2040.

Tillverkaren ändrar också målet för hur utvecklingen ska se ut i närtid. Tidigare har målet varit hälften helt eldrivna modeller och hälften laddhybrider av sålda bilar 2025. Nu meddelar Volvo att man nästa år räknar med att 50 till 60 procent av de Volvobilar som säljs ska vara antingen helt eldrivna eller laddbara hybrider. 

– Vi förstår att alla inte är redo eller kan gå över till elbilar. Det kan handla om laddmöjligheter, det kan handla om oro för räckvidd samt att man inte är redo att överge förbränningsbilen. Pragmatism är det som vinner. På Volvo är vi inte dogmatiska över vårt 2030-mål. Vi kan låta det ta några extra år. Därför investerar vi i våra hybrider så att du har en Volvo som passar dina behov, säger vd Jim Rowan på ett event i Göteborg på onsdagen, där uppdaterade hybridversionen av XC90 presenteras.

Målbilden sattes 2021 under dåvarande vd:n Håkan Samuelssons styre. Avsikten var då att alla bilar med förbränningsmotorer – inklusive hybrider – skulle fasas ut till förmån för elbilar.

De senaste åren har dock marknaden för elbilar förändrats markant. Konkurrensen har hårdnat samtidigt som kostnaderna för konsumenter stigit då högre räntor gjort det dyrare att privatleasa bilarna. Ett frågetecken kring elbilar restes också när inflationen rusade i anslutning till Ukrainakriget och elpriset steg kraftigt. Dessutom har olika statliga subventioner som klimatbonusar justerats ned eller tagits bort.

Ändrat mål

"Utrullningen av laddinfrastruktur har gått långsammare än väntat, statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader", motiverar bolaget sitt beslut.

Bolagets vd Jim Rowan vidhåller dock att bolagets inriktning till fullo är mot elbilar men ser också framtida utmaningar:

"Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter", skriver han i pressmeddelandet.

Svag kursutveckling

Volvo Cars klev in på Stockholmsbörsen i oktober 2021 men börsnoteringen har inte varit någon framgångssaga, snarare tvärtom. Introduktionskursen sattes då till 53 kronor och nu snart två år senare handlas aktien kring 27 kronor, det vill säga en halvering.

Dagens besked får initialt ingen större effekt på aktien som dock är tydligt ned sedan börsens öppning – minus 4,6 procent.