Fordon

Volvo Cars ska bygga egna elmotorer i Skövde

Ett viktigt besked för Skövde och ett viktigt steg för Volvo Cars. Biltillverkaren har beslutat sig för att börja producera elmotorer i egen regi.

Publicerad

Volvo Cars satsar på tillverkning av elmotorer på motorfabriken i Skövde, skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande.

Siktet är inställt på ”en komplett egen elmotorproduktion vid mitten av 2020-talet”, skriver bolaget. För att få detta på plats planerar Volvo Cars investeringar på 700 miljoner kronor.”I ett första skede kommer anläggningen att montera elmotorer. Vid ett senare skede avser Volvo Cars att en fullskalig tillverkningsprocess för elmotorer ska ske i Skövde”, skriver Volvo Cars.

Sedan tidigare har Volvo Cars meddelat att design och utveckling av elmotorer ska ske både i Göteborg och Shanghai, Kina.”Tidigare i år öppnade Volvo Cars ett nytt laboratorium för elmotorer i Shanghai, utöver den pågående utvecklingen i Göteborg och de toppmoderna batterilaboratorierna i Sverige och Kina”, skriver Volvo Cars.

Elmotorer från Siemens idag

I dagsläget använder sig Volvo av elmotorer från Siemens i elbilen XC40 P8 Recharge.

Tidigare har utvecklinsgchefen Henrik Green sagt till Ny Teknik att Volvo endast kommer att utveckla en enda typ av elmotor snarare än en hel modellpalett. I dagsläget används en typ av lösning i den mindre CMA-plattformen (som XC40 byggs på) och en större i SPA-plattformen, som bland annat XC90 byggs på. I den uppdaterade SPA2-plattformen kommer det däremot att sitta egenutvecklade elmotorer.

Henrik Green har även sagt att fokus kommer att ligga på verkningsgrad för ökad räckvidd snarare än maxprestanda.

Elmotorn en nyckelkomponent

Volvo anser numer att elmotorn är en nykelkomponent, vilket är ett av skälen till att den både utvecklas och framöver även ska tillverkas internt.

– Förespeglingen för tre-fyra år sedan var att man skulle kunna köpa en ”off the shelf”-lösning, men för 1,5-2 år sedan nådde vi till slutsatsen att elmaskinen är en nyckelfaktor i elbilen. Vi behöver skapa kompetens och förståelsen själva och hur vi ska kunna styra tekniken med mjukvara, har Henrik Green tidgare sagt.

Produktionen av förbränningsmotorer i Skövde ska flyttas till ett separat dotterbolag inom koncernen, med namnet Powertrain Engineering Sweden. Den ska på sikt slås ihop med Geelys produkton av förbränningsmotorer.

Volvo siktar på att hälften av alla sålda bilar 2025 ska vara rena elbilar, resten hybrider.