FORDON

Volvo Cars ökar försäljning – andelen elbilar är 16 procent

XC40 Recharge, en av två elbilsmodeller som Volvo Cars har ute på marknaden för tillfället.

Det blev ett rejält försäljningslyft för biltillverkaren Volvo Cars i andra kvartalet. Intäkterna lyfte kraftigt och i antal sålda bilar blev det en ökning på 25 procent till 178 800 bilar. Men vinsten föll kraftigt – och mer än väntat.

Prispress och konsumenter som har det tufft i inflations- och räntechocken är ett tema när bilmarknaden nu börjar normaliseras, enligt vd Jim Rowan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här