Fordon
Volvo C30 blir plug in-hybrid
Volvo personvagnar har tagit fram ett koncept till plug in-hybrid med 10 mils räckvidd. Systemet har byggts in i en C30 som visas på bilmässan i Frankfurt.
C30-hybriden är en seriehybrid med en elmotor i varje hjul. Batterierna laddas dagligen från ett vanligt eluttag, eller under gång från en generator som drivs av den fyrcylindriga flexifuelmotorn.
- I princip kan man säga att Volvo ReCharge Concept är en batteridriven elbil med en effektiv generator, som går in när batterikraften blir för låg, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Generatorn har utformats för att distribuera elektrisk kraft till elmotorerna vid varje hjul. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver generatorn, kan förbränningen optimeras, både när det gäller avgasutsläpp och CO2.
Generatorn är tillräckligt kraftfull för att kunna förse en hel villa med ström. Med en mindre anpassning skulle detta kunna ge bilägaren en elgenerator på parkeringsplatsen vid ett eventuellt strömavbrott. Batteripaketet är placerat under bagageutrymmets golv. Batterierna är av typen litium-polymer och utlovas få en livslängd som är längre än resten av bilens.
Den energi som genereras under inbromsningen leds till batteripaketet. När systemet är färdigutvecklat hoppas Volvo kunna ersätta de traditionella bromsarna med elektriska bromsar som ger minskade friktionsförluster av energi.
Vid körning enbart på el blir driftskostnaden cirka 80 procent lägre än för en bensindriven bil i samma storlek, enligt Volvos beräkningar. Vid körsträckor längre än batteriräckvidden och med förbränningsmotorn igång varierar förbrukningen från 0 till 5,5 l/100 km beroende på hur länge förbränningsmotorn körs.
- Den enda förutsättningen är att bilägaren har tillgång till en vanlig stickkontakt på bekvämt avstånd, hemma eller på jobbet. En fulladdning tar 3 timmar. Men även en timmes snabbladdning ger en körsträcka på ca 50 kilometer, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President Research and Development vid Volvo Personvagnar.
- Detta är en banbrytande uppfinning. Den som kör under 100 kilometer om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack. I USA gäller detta uppemot 80 procent av alla bilister, säger Magnus Jonsson.
Volvo betonar att det här är en uppvisningsbil, företaget räknar med att sälja plug in-bilar först efter 2015, och att andra hybridsteg kommer tidigare.
Konceptbilen har tagits fram vid Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) i Camarillo, Kalifornien.