Fordon
Volvo blir syskon med sportbilsmärket
Foto: Volvo Cars / Lotus Cars
En Volvo med Lotus-trim – det kan bli verklighet. Detta då det nu är klart att Geely Holding Group blir ägare till det anrika sportbilsmärket. ”Vi siktar på att släppa loss Lotus fulla potential”, skriver Geely i ett pressmeddelande.
Zhejiang Geely Holding Group fick mycket rubriker när det som första kinesiska företag köpte ett väletablerat västerländskt bilmärke: Volvo. Till en början fanns det en hel del osäkerhet kring vad som skulle hända, men sedan företaget tog över ägandeskapet har Volvo gått som tåget.
Nu har man lyckats förvärva ytterligare ett prestigemärke: Lotus. Detta genom att färetaget köpte 49,9 procent av Proton (Lotus moderbolag) samt 51 procent i Lotus. Därmed utökas Geelykoncernen från tre till fem bilmärken.
Proton som länge kämpat i motvind har två fabriker i Malaysia och en årlig kapacitet på 350 000 bilar. Dock har försäljningen haltat rejält på sistone, och 2015 sålde man bara 102 000 bilar.
Lotus säljer kanske inte särskilt många bilar, men har ett starkt varumärke – och en välfungerande ingenjörsavdelning.
Läs mer:
I båda märkenas fall kan det här innebära en rejäl vändning. Lotus har länge levt på svältföda (först under GM, sedan en privataktör, och från 1996 under Proton) – och många efterlängtade produkter och modeller har ständigt skjutits på framtiden. Inte minst en ny Esprit, samt en suv, och en ersättare till de åldrade Elise och Exige. Frigörande av resurser skulle även kunna innebära att Lotus Engineering kan återuppta sin konsultverksamhet samt finslipa och diversifiera motorutvecklingen.
Exakt vad de nya märkena, och då särskilt Lotus, kan bidra till den växande koncernen återstår att se. Det brittiska märket är vida känt och uppskattat för sina lätta och körglada bilar – men även för att de vässat andras modeller. Inte minst Aston Martin DB9 och Nissan GT-R. Kanske det kan innebära att framtida Volvobilar trimmas än mer inom dessa områden.
Om så blir det inte första Volvon som Lotus är med och utvecklar. För de som kan sin Lotus/Volvohistoria – fixade britterna till hjulupphängningen på Volvo 480.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!