Fordon

Volvo accelererar i Europa

Volvo är ett av de bilmärken som ökar mest i Europa. I maj sålde man nästan 18 000 bilar i EU- och Eftaländerna, enligt färsk statistik från bilindustrins branschorganisation ACEA.

Publicerad

De flesta andra bilmärken backar däremot, eftersom totalmarknaden sviktar. För Europa i stort är tappet 8,7 procent i maj.


De stimulanspaket som olika regeringar införde förra året för att öka bilförsäljningen har i de flesta fall nu upphört. Det rörde sig främst om höga skrotningspremier. I några länder, bland annat Tyskland, utgick premien bara om man köpte en ny bil. Det fick främst fart på försäljningen av små och billigare bilar.


I Tyskland såldes under maj 35 procent färre bilar än samma månad förra året. Hittills i år har den tyska försäljningen rasat med 27,7 procent jämfört med samma period i fjol.


Volvos försäljning hittills i år har däremot ökat med 23,5 procent i Europa. Däremot har Saab tappat merparten av sin försäljning. Exakt hur stor tappet är framgår dock inte eftersom Saabs försäljning under januari och februari räknades in i under General Motors siffror.