FORDON

VW Tiguan

Volkswagens vd: Vi ska fortsätta kapa kostnader

Volkswagen ser hård konkurrensen i Kina.

Publicerad

Tyska fordonsjätten Volkswagens vd Oliver Blume utlovar fortsatt arbete med kostnadsminskningar med strategin ”in China, for China”, skriver Investing.

Strategin går ut på att fokusera på lokala teknikinnovationer och kostnadseffektivitet. Planen är utformad för att möta den ständigt växande konkurrensen på Kinas fordonsmarknad, som fått vissa utländska tillverkare att halka efter.

VW:s utmaningar i landet har vuxit i takt med framgångar för inhemska märken som BYD. För att försöka växa igen använder sig bolaget av dotterbolaget VW China Technology i Anhui-provinsen för att utveckla en ny bilplattform särskilt anpassad efter den kinesiska marknaden.

Plattformen väntas minska kostnaderna med 40 procent, och Volkswagen förväntar sig att förkorta tiden för nya produkter att nå marknaden med 30 procent från 2026.