Fordon
Volkswagen: ”Vi kommer slå elbilsprognosen”
En miljon sålda elbilar 2025 – det var Volkswagens löfte efter att utsläppsskandalen 2015 slagit hål på deras image. Tre år senare är man säkra: löftet kommer infrias utan problem.
Racet mot elektrifiering pågår för fullt. Men trots många löften om att leveranser av massvis modeller – är det fortfarande ganska skralt på utbudssidan.
Volkswagen har i dagsläget två elbilsalternativ, E-golf och E-up och inom koncernen är det endast Audi och Porsche som har något på gång. Men trots det är tyska tillverkaren självsäker – MEB-plattformen som ligger till grund för framtida elbilar kommer leverera.
– Vi kan säga att vi kommer att överträffa 1 miljon bilar från MEB, säger Christian Senger, Volkswagens elektrifieringschef i en intervju med Reuters.
Ett stort skäl till att tillverkaren kan vara så självsäker är att Kinas elbilsstrategi lett till att batteripriset rasat. Det kombinerat med att marknadsanalyser skruvar upp förväntningarna på elbilsförsäljningen i Europa och USA.
– I våra planer som vi reviderar gång på gång för de kommande 15 åren, så ser vi att marknaden vill ha än fler [el]bilar än vad vi öronmärkt, säger Senger.
Och det är inte bara på de välbärgade och utvecklade marknaderna som elbilssuget finns. VW ser även potential i andra regioner, såsom Sydamerika, som inte har tagits med i tidigare säljprognoser.
Senger säger att för att få till en massefterfrågan är VW:s mål att sälja elbilar till samma pris som konventionellt drivna bilar, där plattformssynergier och fallande batteripriser ska göra det hela möjligt.
MEB är planerad för att ligga till grund för närmare 30 batteridrivna elbilar från VW-koncernens märken. Totalt sett har VW Group som mål att sälja tre miljoner elbilar fram till 2025. Utöver Volkswagens en miljon bilar – ska ytterligare två miljoner säljas av Audi, Porsche och Skoda.
Ett problem som dock finns är att få upp batteriproduktionskapaciteten för att kunna få ihop tillräckligt med bilar. Reuters anger att väntelistan på en E-golf nu är mer än ett år.
Men alla är inte lika optimistiska. Volkswagens arbetsråd har gång efter annan varnat för elbilshypen och menar att laddinfrastrukuten är nyckeln för att möta försäljningsmål – inte fler modeller.
Just detta var tydligt då Deloitte i mars genomförde en studie i Tyskland. Där framgick det att hela två tredjedelar skulle välja en fossildriven bil som nästa fordon, 23 procent en hybrid – och endast sju procent var inriktade på att välja en ren elbil. Och belackare anser att elbilar endast är konkurrenskraftiga med stora subventioner. Men detta är inget som dämpar VW:s entusiasm.
– Vi tittar på tillväxtsiffror som vi inte har i någon annan produkt, säger Christian Senger.