Fordon

Volkswagen miljardsatsar på digitalisering

Volkswagen vill skaffa ny kostym och skifta fokus - från dieselhistoria till elektrifierad framtid. ”Våra bilar blir alltmer digitala enheter på hjul” enligt försäljningsdirektören.

Publicerad

Det var vid ett pressevenemang i Berlin som Volkswagen avslöjade att de ska stöpa om hela koncernen. Istället för att vara en traditionell producent – ska de bli en digital och allomfattande leverantör. När en kund köper en folka, så kommer det inte enbart handla om att man får med sig en bil hem. Nej, affären är nyckeln till en hel palett av tjänster kallade ”Volkswagen We”.

Så vad innebär det här? Jo, man kommer att få ta del av vad tillverkaren kallar för sitt ekosystem. Här finns utöver tillgång till bilfunktioner även andra tjänster som tillåter leverans/returer via bilen, parkeringstjänster, tillgång till mobilitetstjänster – och med tiden ska det hela utökas med allt från info om bensinpriser till rabatterbjudanden och liknande.

Och kopplat till detta ekosystem kommer det att finnas ett lojalitetssystem. Enkelt sett kan det hela beskrivas lite som en sorts appstore med kundkort.

Volkswagen har säkerligen sneglat på Apple och Google och vet att kunder som väl har börjat på ett spår – är obenägna att bryta upp och byta till ett helt nytt ekosystem.

Vän av ordning kanske undrar vad syftet är med att få sina kunder att använda parkeringsfunktioner eller liknande. Svaret är inkomster.

– Vi förväntar oss att vi 2020 ska integrera fem miljoner nya kunder om året och 2025 tror vi att vi kommer att ha en miljard försäljningar genom vårt ekosystem. Vårt mål är väldigt realistiskt satt och vi blir inte förvånade om det överskattas, säger Jürgen Stackmann.

”Stort intresse och enorma möjligheter”

Enligt Stackmann är affärsmöjligheterna enorma och när de påbörjade jobbet med att leta partners – var intresset stort.

– Vi kommer vara attraktiva för olika affärssamarbeten. Börjar du få slut på bensin, så kan du få ett rabatterbjudande från en bensinmack i närheten – det har ett stort värde, säger han.

Just att kunna ge använda sig av platsbaserad och kontextuell information är viktigt och Volkswagen har stora förhoppningar om att deras öppna gränssnitt ska uppmuntra tredje part att delta i ekosystemet.

Det är tydligt att i en framtid där bilar är elektrifierade och mer självkörande – så är tjänsterna kring fordonet allt viktigare. Enligt Michael Jost, strategichef för märket och produktstrateg för koncernen, är det just programvara och tjänster som kommer vara det differentierande.

– För att hantera den här utvecklingen måste vi i vissa avseende uppfinna bilen på nytt, säger han.

En vändpunkt för Volkswagen 2020

Enligt VW blir 2020 en vändpunkt – då kommer man nämligen börja sjösätta den nyuppfunna bilen. Hela bilflottan ska uppkopplas och ett speciellt operativsystem kommer finnas för bilarna. Fram till 2025 ska 3,5 miljarder euro satsas på digitaliseringsomvandlingen och målet är tydligt, att investeringen ska generera mångdubbelt mer i försäljningsintäkter.

Utöver att berätta om sin digitalisering lanserades även bildelningstjänsten ”We Share”. Denna kommer sjösättas under andra kvartalet i Berlin och då omfatta 2 000 elbilar. Dessa är då lilla E-up samt nya E-Golf. Framöver kommer även större bilar att erbjudas.

− Vi demokratiserar e-mobilitet. Från och med 2020 kommer ”We Share” att stödja marknadsintroduktionen av våra nya, helt eldrivna I.D.-modeller och därmed ge ett betydande bidrag till Volkswagens elbilsoffensiv, säger Jürgen Stackmann.

När detta kan bli aktuellt för svenska marknaden återstår att se.