Fordon

Virgin Hyperloop tänker om – ska inte frakta människor

I samband med skiftet från resenärer till gods säger Virgin Hyperloop upp nära hälften av sina anställda. Foto: APK/Wikipedia

Hur transporterar man resenärer säkert genom ett vakuumrör? Utmaningarna är stora – därför byter Virgin Hyperloop fokus till att frakta gods.

Publicerad

Grundkonceptet är öppet och en rad företag arbetar med hyperloop-tekniken. Visionen är att poddarna som färdas i nära vakuum ska nå hastigheter som kan konkurrera med flyget – och länder som Förenade Arabemiraten och Indien har visat ett intresse för att upprätta linjer.

Men när Virgin Hyperloop genomförde det första bemannade testet 2020 så kom försökspersonerna bara upp i 160 km/h på banans 500 meter. Till detta kommer en rad andra utmaningar kring allt från säkerhet till resenärernas komfort, och en första etablerad linje känns för närvarande avlägsen. 

Konkurrenten Hyperloop Transport Technologies tror dock starkt på att använda tekniken för godstransporter. 2021 visade de upp det koncept som bolaget har utvecklat tillsammans med tyska Hamburger Hafen und Logistik. Det är en slags containerhamn varifrån godset ska transporteras genom rör i nära tusen km/h.

Virgin Hyperloop byter fokus

Och nu får Hyperloop TT sällskap i segmentet. Virgin Hyperloop meddelar att det ska byta fokus från passagerartransporter till gods. Det rapporterar the Verge. I samband med detta säger bolaget upp nära hälften av sina anställda.

Totalt är det 111 tjänster som ska bort, och personalen överraskades av beskedet. Virgin Hyperloop hävdar att skiftet från resenärer till gods har mer att göra med "globala problemen i logistikkedjan" än förändringar till följd av pandemin.

DP World, med säte i Förenade Arabemiraten, äger 75 procent av Virgin Hyperloop. Enligt representanter för den statskontrollerade logistikgruppen är det mer praktiskt att fokusera på pallar istället för människor eftersom riskerna blir lägre och regelverket enklare.

Saudiarabiens regering överväger att använda Hyperloop för last från hamnstaden Jeddah till Riyadh. Sedan tidigare för Virgin Hyperloop diskussioner med 15 potentiella kunder kring en godsversion av systemet. DP World verkar dock inte utesluta passagerartransporter, utan bolagets representant säger att de ligger längre fram i tiden.