Fordon

"Vi förväntar oss en batterirevolution för skepp"

Världens första batteridrivna kryssningsskepp. Foto: Hurtigrutten

Hurtigruttens "Roald Amundsen" är det första kryssningsfartyget med hybriddrivlina. Tack vare batteridrift ska utsläppen minskas med 20 procent.

Publicerad

Elektrifieringen går i rasande fart och nu meddelar reseoperatören Hurtigrutten att jungfrufärden med världens första batteridrivna expeditionsskepp ska påbörjas. Skeppet, som döpts efter den norska utforskaren Roald Amundsen, kommer att stäva mot Arktis nu i vecka. Efter en drygt tre månader lång resa kommer det i oktober att nå Antarktis.

Det spännande med Roald Amundsen är dock inte rutten – utan drivlinan. För med ombord finns det en rejäl trave batterier.

Visst, fartyget kommer framförallt köras på fossila bränslen, men batterireserverna ska kunna driva skeppet i 45–60 minuter under optimala förhållanden.

Enligt Hurtigrutten kommer fartyget att ha runt 20 procents lägre koldioxidutsläpp än om det enbart drevs av diesel.

– Det är designat att ta spillenergi från motorerna till batterierna när skeppet inte behöver den – och ge tillbaka när det behövs. Det är ett sätt att reducera utsläppet kraftigt utan att ha laddstationer i närheten, säger Daniel Skjeldam, vd för Hurtigrutten, till Reuters.

Enligt Skjeldam kom inspirationen till Roald Amundsen från de hybridfärjor som finns i Norge. Även om ren eldrift inte är aktuellt än ser man med stort intresse på utvecklingen.

– Vi förväntar oss att batterier kommer att bli en viktig del inom shipping de kommande åren, men självklart tror vi inte att våra skepp kan drivas enbart av batterier. Detta eftersom de seglar i upp till 18–20 dagar i områden där det inte går att ladda, säger Daniel Skjeldam till nyhetsbyrån. 

Som ett bevis på att Hurtigrutten satsar på hybrider avslöjar företagschefen att systerskeppet till Roald Amundsen, som ska sjösättas senare i år, kommer att ha den dubbla batterikapaciteten.