Fordon
Vätgas i motorn ger verkningsgrad på topp
BMWs dieselmotor konverterad för vätgasdrift.
En förbränningsmotor konverterad för vätgasdrift får en verkningsgrad som få förbränningsmotorer lever upp till visar BMWs vätgasförsök.
I BMWs pågående försök med vätgasdrivna förbränningsmotorer har man nu tillsammans med österrikiska forskare kommit fram till att en ombyggd dieselmotor som drivs med vätgas når en verkningsgrad på 42 procent.
Det är väl i klass med de bästa turbodieslarna, konstaterar BMW.
Tillsammans med forskare vid institutet för förbränningsmotorer och termodynamik vid tekniska universitetet i Graz, HyCentA Research i Graz samt Hoerbiger Valve Tec i Wien har BMW utvecklat ett förbränningsförlopp som kombinerar egenskaper från ottomotortekniken och dieselmotortekniken.
Ingenjörerna utgick från EU-projektet HyICE där man påvisat möjligheten till effektuttaget 100 kW per liter förbränningsrum för vätgas i en ottomotor.
Baserad på en standardmotor ur dieselprogrammet har forskarna tagit fram ett nytt cylinderhuvud anpassat för vätgasdrift. Förbränningsrummet utformades efter strömningssimulering som gjordes tillsammans med tekniska universitetet i Graz.
Företaget Hoerbiger konstruerade högtryckinjektorer för direktinsprutning av vätgasen i förbränningsrummet vid tryck så höga som 300 bar.
Vid prov i testbänk har man kommit fram till att en kombination av tändförloppet för diesel- och ottomotorer är optimalt, med självantändning följt av diffusionsförbränning. Det ger den bästa verkningsgraden för motorn.
Genom de höga temperaturnivåerna i förbränningsmotorerna tror forskarna att verkningsgraden kan höjas ytterligare när avgasvärmen kan utnyttjas optimalt.