Fordon
Vassare och snålare motor med ny ventilstyrning
Insugningsventilerna påverkas av en pistong via en hydraulisk kammare, vars tryck regleras av en solenoidventil.
Alfa Romeo får i höst en motor med en ny teknik för insugningsventilerna. Med elektro-hydraulisk styrning kan effekten öka 10 procent och minska bränsleförbrukningen lika mycket.
Ventiltekniken har utvecklats vid Fiat Powertrain Technologies, och har fått namnet Multiair. Tekniken går ut på att kamaxeln påverkar insugningsventilerna genom en pistong via en hydraulisk kammare. Trycket i kammaren regleras genom en solenoidventil.
När solenoidventilen är stängd blir oljan i kammaren stum och överför lyftrörelsen från kamaxeln på traditionellt vis, förklarar Fiat i ett pressmeddelande.
Om solenoidventilen öppnas kopplas ventilerna ifrån hydraulkammaren och följer inte längre kamaxelns påverkan, utan stängs av ventilfjädrarna.
Genom att styra insugningsventilerna kan man uppnå optimala förhållanden. Kamaxeln har nockprofil för höga prestanda. För att få maximalt vridmoment vid låga varvtal öppnas solenoidventilen nära slutet på kamaxelns nockprofil så att insugningsventilerna stänger tidigt.
Vid mycket låg belastning kan insugningsventilerna öppnas två gånger, multilift, vilket ökar förbränningsgraden.
Med denna elektro-hydrauliska styrning uppger Fiat att effekten kan öka 10 procent, bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskar 10 procent och vridmomentet vid låga varvtal kan ökas med 15 procent.
Tekniken kan användas i bensinmotorer, såväl med som utan turboladdning. Firat anser att med vidareutveckling blir det möjligt att framöver även använda Multiair-tekniken i dieselmotorer och gasdrivna motorer.
I höst får ventilstyrningen premiär i en 1,4-litersmotor med 16 ventiler i bilmodellen Alfa MiTo. Dessutom ska Multiair-tekniken användas i en kommande tvåcylindrig motor på 900 cc. I båda fallen finns motorerna med och utan turboladdning.