Fordon
Vart tredje tåg försenat förra året
Av fjärrtågen kom bara 77 procent fram enligt tidtabell eller högst fem minuter efter, visar en ny trafikanalys. Foto: TT
Vart tredje persontåg i Sverige var försenat eller inställt mot sin slutstation förra året. Det visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys. Norrbotten är värst drabbat.
Av fjärrtågen i Sverige kom bara 77 procent fram enligt tidtabell eller högst fem minuter efter. Trots att de flesta förseningarna är små blir den sammanlagda försent tiden för resenärerna stor, konstaterar Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys, i ett pressmeddelande.
– Värst drabbat är Norrbottens län dit endast 65 procent av tågen kommer fram enligt exakt tidtabell, säger Fredrik Lindberg.
Han tror att det kan bero på att tågen mot Norrbotten kör långa sträckor.
Punktlighet definieras olika i olika länder. I Sverige definieras de tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter tidtabell som punktliga medan Danmark har en strängare marginal och räknar tåg som är tre minuter sena som försenade. Räknar man på all tågtrafik i Sverige kommer 90 procent av tågen enligt tidtabell eller högst fem minuter försenade, enligt Tommy Jonsson, biträdande planeringsdirektör vid Trafikverket. Resultatet är ingen försämring jämfört med de senaste tio åren, menar han.
– Men vi är inte nöjda alls, säger Tommy Jonsson till TT.
Främsta skälet till förseningarna är problem med infrastrukturen, som att spåret är slitet, säger han. Under detta år har Trafikverket fått 1, 2 miljarder extra av regeringen för att förbättra underhållet. Målet är att 95 procent av tågen ska komma enligt tidtabell år 2020.
Läs Trafikanalys rapport för 2015 här