Fordon

Världsrekordet slaktat i Delsbo Electric

Vinnare i Delsbo Electric 2012: Lag Evelina från Högskolan Gävle med lagledare Evelina Östlund tillsammans med teammedlemmarna Sebastian Levin, Johan Stangmark och Niklas Jonsäll. Foto: Lars Gustavsson
Lag Fredrik från Högskolan i Gävle kom tvåa i Delsbo Electric 2012. Konstruktörer Victor Granath och lagledare Fredrik Mickelsson. Foto: Lars Gustavsson
- Svårare än vi trodde, säger Lars Wallin i Chalmerslaget. Foto: Lars Gustavsson

Fyra lag startade i helgens tävling om världens snålaste batteridrivna järnvägsfordon. Två lag kom i mål och båda slog det gamla världsrekordet med råge när det gäller låg energiförbrukning.

Publicerad

Det blev en duell mellan de två lagen Fredrik och Evelina från Högskolan Gävle.

Båda rullade i mål på den 3,3 kilometer långa tävlingssträckan av Dellenbanan mellan Delsbo och Fredriksfors i Hälsingland med en energiförbrukning under 3 wattimmar per personkilometer.

Lag Evelina vann med nya rekordtiden 2,40 Wh/personkilometer och Lag Fredrik kom tvåa med 2,84 Wh/personkm.

Det gamla världsrekordet på 3,84 Wh/personkm, som sattes av lag JV1 från Högskolan Gävle förra året, slogs alltså med råge.

För nykomlingen Chalmers gick det sämre, trots erfarenhet från snålbilstävlingen Shell Eco Marthon, som i år kördes i Rotterdam helgen före Delsbo Electric.

Chalmerslaget hade bara några dagar på sig att bygga ett rälsfordon och det visade sig vara för lite för att kunna konkurrera med veteranlagen från Gävle som hunnit finslipa sina konstruktioner från tidigare tävlingar.

- Det var svårare än vi trodde. Skillnaden mellan järnväg ocuh väg var större än vi anade. Vi har lärt oss väldigt mycket, säger Lars Wallin i Chalmerslaget.

Inte heller laget från Bromangymnasiet i Hudiksvall tog sig över mållinjen med egen kraft och diskades.

Bromangymnasiet hade anmält två lag till tävlingen men bara ett kunde starta.

Tävlingsledaren Annelie Persson Bäck har en teori bakom lag Evelinas sensationella världsrekordnotering.

- Den fina siffran kan delvis förklaras med att man i år fick åka upp till tre personer på varje fordon. Eftersom energiförbrukningen räknas per person fick den totala energiförbrukningen divideras med tre, säger Annelie Persson Bäck.

Men de eldrivna snålbilarna i årets Shell Eco Marathon-tävling går ännu snålare. Det nya rekordet för eldrivna fordon alla kategorier är 1,30 Wh/personkm.

Läs Ny Tekniks "inför-artikel" här.

Delsbo Electric

Tävlingen är öppen för lag från skolor och utbildningsinstitutioner.

Tävlingsfordonet ska drivas uteslutande med elenergi från batterier, bränsleceller eller liknande.

Tävlingsfordonet ska under loppet hålla en genomsnittshastighet av mellan 10 och 20 kilometer i timmen.

Varje fordon ska bemannas av en till tre personer. Alla ombord måste väga minst 50 kilo inklusive kläder och utrustning.

Föraren ska vara nykter och opåverkad av droger.

Tävlingsbanan består av ett järnvägsspår med normal spårvidd 1435 millimeter.  Tidigare var kravet att fordonet skulle köra på båda rälarna. Det är borttaget. Enda kravet är att det ska ha broms.

Anmälninsavgiften i år är 5 000 kronor. Förstapriset är 25 000 kronor.