Fordon

Världens tyngsta el-lastbil rullar i Västerbotten

Bolidens nya malm-ekipage på 74 ton är världens tyngsta el-lastbil på allmän väg. Foto: Boliden
Bolidens projektledare Daniel Olsén. Foto: Boliden
Den eldrivna lastbilen  kör malm från Renströmsgruvan till anrikningsverket i Boliden. Foto: Boliden
En snabbladdare på 130 kW möjliggör ungefär en timmes laddtid. Foto: Boliden
Hos LKAB i Malmberget ska snart en eldriven 49 tons tippbil börja köra interntransporter på gruvområdet. Foto: Scania

Boliden börjar köra malm mellan Renströmsgruvan och anrikningsverket med en eldriven Scania. Totalvikten på 74 ton gör ekipaget till världens tyngsta el-lastbil på allmän väg.

Publicerad

Bilen kör malm från Renströmsgruvan till anrikningsverket i Boliden, en sträcka på 15 kilometer, och går tom tillbaka.

Den går två sådana vändor, alltså totalt sex mil, mellan varje laddning. En snabbladdare på 130 kW möjliggör ungefär en timmes laddtid.

– De mil den rullat hittills har gett god respons från chaufförerna, och den har motsvarat våra förväntningar. Men än så länge är det sommarklimat, det ska bli jätteintressant att se hur den går när vinterkylan kommer. I bästa fall klarar vi fortfarande två vändor mellan laddningarna, men det påverkas förstås av hur vädret och väglaget blir, säger Bolidens projektledare Daniel Olsén.

Målet är att den ska vara i drift nio till tio timmar per dygn.

Bolidens projektledare Daniel Olsén. Foto: Boliden

Fordonet levererades i somras, men har spenderat en hel del tid på olika mässor och event.

– Det har ju varit en hel del ”hype” runt den, så det är egentligen först nu vi börjat ta den i full drift. Operatören Renfors Åkeri ska ha dedikerade förare på den, och driftsschemat sätts utifrån deras skifttider kombinerat med laddtiderna, säger Daniel Olsén.

En snabbladdare på 130 kW möjliggör ungefär en timmes laddtid. Foto: Boliden

Det rör sig än så länge om ett pilotprojekt.

– Sett till batterikapaciteten är den inte optimal än så länge. Den är en extra resurs i flottan, den ersätter inte en befintlig bil, säger Daniel Olsén.

Därför är det svårt att ge en tydlig bild av driftsekonomin jämfört med ett konventionellt ekipage.

– Den var självklart dyrare i inköp än en dieselbil, samtidigt som elfordon generellt har billigare underhåll. Men kalkylerna får göras när vi börjar titta på att byta ut fordonsflottor mer kommersiellt, säger Daniel Olsén.

Den eldrivna lastbilen  kör malm från Renströmsgruvan till anrikningsverket i Boliden. Foto: Boliden

Erfarenheter från projektet ska ligga till grund för Bolidens vidare elektrifieringsarbete.

– I längden siktar vi på att elektrifiera större delen av transporterna, men hur lång tid det tar hänger till viss del på vad tillverkarna kan erbjuda. Det utlovas ju en helt annan batterikapacitet framöver. Totalt vill vi minska våra koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030, säger Daniel Olsén.

Hos LKAB i Malmberget ska snart en eldriven 49 tons tippbil börja köra interntransporter på gruvområdet. Foto: Scania

Nu under hösten ska även LKAB driftsätta eldrivna Scanior i sin gruva i Malmberget. Där handlar det om en tippbil med 49 tons totalvikt som hanterar restavfall internt på gruvområdet, och en kranbil som ska transportera borrstål till maskiner under jord.

Kör 30 km tur och retur

Inklusive last och trailer blir ekipagets totalvikt 74 ton. Den körs av Renfors Åkeri AB och trafikerar en cirka 30 kilometer lång sträcka, tur och retur, mellan gruva och anrikningsverk.

Pilotprojektet genomförs i samarbete med Scania och är en del av Reel. Detta är ett initiativ som leds av Closer, en plattform inom Lindholmen Science Park som verkar för ökad transporteffektivitet.

Reel delfinansieras av programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova och Energimyndigheten.