Fordon
Världens största sjöflygplan har lyft
Foto: Alert5 (Wikipedia)
Kina ligger bakom världens största sjöflygplan i produktion, och samtliga komponenter sägs vara inhemska. Nu har AG600 genomfört sin premiärflygning – se jätten lyfta.
Efter sju års utveckling har statsägda Aviation Industry Corporation of China genomfört premiärflygningen av världens största sjöflygplan – som varken inleddes eller avslutades på vattnet. Efter en timme i luften landade AG600 på fast mark. De första testerna av ”sjökapaciteten” ska genomföras under 2018.
AG600 har ett vingspann på 38,8 meter, vilket gör det något större än en Airbus A320. De fyra turbopropmotorerna klarar av att lyfta en maxvikt på 53,5 ton. Flygplanet kan hålla sig i luften i upp till tolv timmar – och har en räckvidd på cirka 450 mil.
Sjöflygplanet har fått smeknamnet Kunlong.17 exemplar sägs vara beställda av kinesiska staten, men exakt hur de ska användas är oklart. Som släckningsplan kan AG600 hämta upp tolv ton vatten på 20 sekunder. Flygplanet är också anpassat för sjöräddning, med plats för 50 personer ombord. Men mycket pekar mot ett militärt användningsområde.
Kolla in testet här:
Kina upprustar rejält och AVIC står bakom huvuddelen av det militära flyget. – exempelvis med stridsflygplanen J10 och J20, samt det tunga transportplanet Y20 och attackhelikoptern Z-10. Efter formuleringen från tillverkaren kring att AG600 är ”en skyddande ande över hav, öar och rev” anser många att flygplanet kommer operera i Sydkinesiska havet där Kina har hävdat luftrum över ett antal omstridda öar.
Till detta kommer de artificiella öar som Kina har skapat i området. Ett stort sjöflygplan är en smidig lösning för att underhålla området med personal och material.
AG600 må vara stort, men historiskt har det kinesiska bygget ingen chans mot Howard Hughes H-4 Hercules. Sjöflygplanet kallat Spruce Goose hade ett vingspann på 97,2 meter och en vikt på 200 ton. 1947 flög jätten under en minut, till mångas förvåning. Längre än så blev inte karriären.